Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » Eero Järnefelt saa juhlarahan 8.11.

Suomen Rahapaja Oy

Eero Järnefelt saa juhlarahan 8.11.

Kutsu.
Julkaistu: 06.11.2013 klo 12:44
Julkaisija: Suomen Rahapaja Oy

Eero Järnefeltiä juhlitaan Järvenpäässä

Valtiovarainministeriö ja Suomen Rahapaja julkaisevat perjantaina Eero Järnefeltin muistorahan. Juhlaraha julkaistaan virallisesti Järnefeltin 150-vuotissyntymäpäiväjuhlassa Järvenpään taidemuseossa (Kirjastokatu 8) klo 18. Tervetuloa juhlatilaisuuteen, jonne on kaikille Järnefeltin taideperinnön ystäville vapaa pääsy.

Valtiovarainministeriö on päättänyt kunnioittaa taiteilija Eero Järnefeltiä hopeisella juhlarahalla, jonka nimellisarvo on 10 euroa. Juhlarahan valmistaja Suomen Rahapaja juhlii rahan julkaisua yhdessä kaikkien Järnefeltin ihailijoiden kanssa Järvenpään taidemuseossa järjestettävässä syntymäpäiväjuhlassa.

Juhlatilaisuuden ohjelma:

Klo 18 Tervetuloa viettämään Eero Järnefeltin syntymäpäiviä, kaupunginjohtaja Erkki Kukkonen

Klo 18.05 Juhlarahan julkistaminen. Suomen Rahapajan viestintäjohtaja Henna Karjalainen luovuttaa juhlarahan Järnefelt-suvun edustaja Juhani Kolehmaiselle ja Eero Järnefeltin seuran edustaja Leena Lindqvistille.

Klo 18.15 Eero Järnefelt -juhlarahan suunnittelu. Arkkitehti, rahan suunnittelija Petri Neuvonen.

Klo 18.30 Aurora-seura teoksen luovutus kaupungille. Juhani ja Anna-Kaisa Kolehmainen , vastaanottajana kaupunginjohtaja Erkki Kukkonen

n. 18.40 RAKKAUDESTA LUOJAAN – MATILDA WREDE – draamaesitys. Marika Sampio-Utriainen

Illan isäntänä toimii kulttuurijohtaja Kalle Jämsen

Pyydämme ilmoittautumaan tilaisuuteen 7.11. klo 15 mennessä Suomen Rahapajan viestintä- ja markkinointisuunnittelija Katriina Holmille katriina.holm@mint.fi, +358 400 211 066.

Ministeriön asetus vahvistaa juhlarahan aseman

Järnefeltin muistoksi lyötävä juhlaraha kuuluu suomalaiset taiteilijat -sarjaan, jossa on tätä ennen julkaistu juhlarahat Albert Edelfelt ja maalaustaide (vuonna 2004) ja Helene Schjerfbeck (vuonna 1996). Hopeasta valmistettavan juhlarahan halkaisija on 38,6 mm ja paino 25,5 g. Juhlarahojen enimmäislyöntimäärä on 17 000. Eero Järnefelt -juhlarahan on suunnitellut arkkitehti Petri Neuvonen.

Suomen Rahapaja valmistaa juhlarahoja valtiovarainministeriön tilauksesta. Valtiovarainministeriö julkaisee jokaisesta suomalaisesta juhlarahasta virallisen asetuksen. Asetuksen myötä juhlarahat saavat virallisen asemansa eli nimellisarvonsa, mikä tekee kaikista juhlarahoista laillisia maksuvälineitä Suomessa. Juhlarahat lyödään merkittävien suomalaisten henkilöiden tai tapahtumien kunniaksi.

Suomalaisen sielunmaiseman kuvittajan raha

Suomen taiteen kultakauden mestareihin kuuluva Eero Järnefelt (1863-1937) jätti teoksillaan jäljen suomalaisiin sydämiin. Järnefelt oli tarkkanäköinen ja syvällinen henkilökuvaaja, joka ymmärsi tavallisen kansan arkea.

Myös taiteilijan luontokuvaukset kertovat suomalaisesta sielunmaisemasta. Järnefeltin jylhien, erityisesti Kolia kuvaavien maisemamaalausten on sanottu kuvaavan paikkaa, jossa tiedämme tulleemme kotiin.

Katriina Holm
Viestintä- ja markkinointisuunnittelija
Suomen Rahapaja
katriina.holm(at)mint.fi