Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » Den finska läsnationens mynt. Folkupplaga av det nya silvermyntet

Suomen Rahapaja Oy

Den finska läsnationens mynt. Folkupplaga av det nya silvermyntet

Julkaistu: 09.09.2011 klo 15:24
Julkaisija: Suomen Rahapaja Oy

Den 11 september släpper Myntverket i Finland jubileumsmyntet Juhani Aho och den finska litteraturen i silver.  Juhani Aho var den första finska yrkesförfattaren. Jubileumsmyntet är en hedersbetygelse för alla vänner av finsk litteratur. Jubileumsmyntet har präglats i folkupplaga i matt BU-kvalitet, då myntets silverhalt undantagsvis är Ag500.

I år har det gått 150 år sedan författaren Juhani Aho (11 september 1861–8 augusti 1921) föddes, och finansministeriet och Myntverket i Finland firar detta stora namn inom litteraturen med ett jubileumsmynt.

Myntverket i Finland har sin egen koppling till författaren: Ahos hustru, konstnären Venny Soldan-Brofeldt, var dotter till August Soldan, den första direktören på Myntverket i Finland.

Jubileumsmyntet passar alla plånböcker

Myntverket i Finland har nu undantagsvis tillverkat jubileumsmynt i matt BU-kvalitet av blandningen Ag500, vilket innebär att myntet innehåller 50 procent rent silver. Silverblandningen i det spegelblanka jubileumsmyntet av proofkvalitet är som vanligt Ag925, vilket innebär 92,5 procent rent silver.

”Genom att prägla ett matt jubileumsmynt med silverhalten Ag500 vill vi hålla konsumentpriset på jubileumsmyntet på en rimlig nivå. Världsmarknadspriset på silver har ökat, men genom att hålla nere tillverkningskostnaderna får vi ett jubileumsmynt som passar alla plånböcker”, säger Myntverket i Finlands VD Paul Gustafsson.

Myntverket i Finlands outlet på nätet säljer jubileumsmyntet i BU-kvalitet för 39 euro och i proofkvalitet för 61 euro. I glasförpackningen Vitriini från Iittala får jubileumsmyntet av proofkvalitet ett dekorativt hem för 70 euro.

Konstnär under guldåldern

Juhani Aho skildrade det finska folklivet och den finska naturen som en mästare av psykologisk realism och skrev allt från små berättelser till omfattande historiska skildringar av det finska folkets olika skeden. Två operor och fyra filmer har gjorts av Ahos roman Juha.

Aho var också tidningsredaktör och grundade tillsammans med sina meningsfränder tidningen Päivälehti, föregångare till Helsingin Sanomat. Aho och Soldan-Brofeldt grundade Tusbys konstnärskollektiv när de flyttade till Träskända år 1897 och även lockade andra konstnärer av den finska guldåldern till trakten, som till exempel Pekka Halonen och Jean Sibelius.  År 1999 präglades ett jubileumsmynt till minne av Sibelius.

Finlands president Tarja Halonen är officiell beskyddare av Juhani Ahos 150-årsjubileum.

Mer information:

Henna Karjalainen
Kommunikations och marknadschef
Ab Myntverket i Finland
henna.karjalainen(at)mint.fi

Myntverket i Finland Ab är det starkaste myntverket i euroområdet. Myntverket äger hundra procent av Saxonia EuroCoin GmbH och hälften av Det Norske Myntverket i Norge. Myntverket i Finland designar, marknadsför och präglar mynt. Myntverket ägs av finska staten. Myntverket i Finland producerar bruksmynt av metall, jubileums- och specialmynt och myntserier. År 2011 kommer Myntverket i Finland att publicera sex nya jubileumsmynt och sju landskapsmynt. Finländare kan lära sig mer om tillverkningen av mynt på utställningen Myntets väg på vetenskapscentret Heureka. Mer information om 2011 års händelser finns på www.suomenrahapaja.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki