Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » Celia-palkinto edistää saavutettavuutta kirjastoissa

Celia

Celia-palkinto edistää saavutettavuutta kirjastoissa

Julkaistu: 13.05.2016 klo 10:20
Julkaisija: Celia

Vuoden 2016 Celia-palkinnon saajaa voi nyt ehdottaa. Palkinto myönnetään yleiselle kirjastolle, joka on merkittävällä tavalla edistänyt kirjastopalveluiden saavutettavuutta. Celia-palkinnon saaja julkistetaan opetus- ja kulttuuriministeriön kirjastopäivillä 23.-24.11.2016.

Kuka tahansa voi ehdottaa yksittäistä kirjastoa tai kirjastokimppaa Celia-palkinnon saajaksi. Ehdotukseen tulee liittää lyhyt, vapaamuotoinen perustelu, miksi juuri kyseinen kirjasto ansaitsee palkinnon. Ehdotuksia voi lähettää 24.6.2016 saakka verkkolomakkeella. Voittajan valitsee Celian kirjastonjohtaja.

Palkittava kirjasto on voinut kunnostautua esimerkiksi seuraavilla alueilla:

• Celian tuottamien äänikirjojen käytön edistäminen eri käyttäjäryhmissä.
  • Uudenlaisten, innovatiivisten palvelumuotojen kehittäminen lukemisesteisille henkilöille.
  • Kirjastopalveluiden saavutettavuuden turvaaminen eri tavoin vammaisille tai toimintarajoitteisille henkilöille.

Celia-palkinnon tarkoituksena on tukea kirjastojen työtä niiden henkilöiden parissa, joille painetun tekstin lukeminen on vaikeaa. Ensimmäisen Celia-palkinnon sai Turun kaupunginkirjasto vuonna 2015.

Minna von Zansen
Celian asiakkuusjohtaja
p. 0295 333 105
minna.vonzansen@celia.fi

Linkkejä:

Celia on saavutettavan kirjallisuuden ja julkaisemisen asiantuntijakeskus, joka tukee yhdenvertaisuutta lukemisessa ja oppimisessa. Celia tuottaa ja välittää kirjallisuutta saavutettavassa muodossa, mm. äänikirjoina ja pistekirjoina, yhteistyössä kirjastojen ja kustantajien kanssa. Celia on osa opetus- ja kulttuuriministeriön hallinnonalaa.

www.celia.fi