Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » Celia-kirjasto lainasi ennätysmäärän kirjoja

Celia

Celia-kirjasto lainasi ennätysmäärän kirjoja

Julkaistu: 18.01.2013 klo 10:22
Julkaisija: Celia

Celia-kirjasto lainasi asiakkailleen yli miljoona kirjaa vuonna 2012. Määrä on kirjastolle kaikkien aikojen ennätys. Ääni-, piste-, e- ja koskettelukirjojen lainoja oli yhteensä 1 030 000, missä on neljän prosentin kasvu edeltävään vuoteen verrattuna.

Uusia lainausasiakkaita tuli myös ennätysmäärä, reilut 3 300 henkilöä. Uusien asiakkaiden määrä kasvoi edeltävään vuoteen verrattuna kahdeksan prosenttia. Yhteensä asiakkaita oli 18 500.

Lainauksen ja uusien asiakkaiden määrän kasvu johtuu kirjaston palveluiden sekä markkinoinnin voimakkaasta kehittämisestä. Kirjastolla on runsaasti potentiaalisia asiakkaita, joita se ei vielä ole tavoittanut.

Valtaosa lainatuista kirjoista on äänikirjoja, joita voi cd-rom-kuuntelun lisäksi suoratoistaa netin kautta. Vuonna 2013 tulee mahdolliseksi myös äänikirjojen lataus omalle tietokoneelle ja kuuntelu internet-selaimella.

Kirjastonjohtaja Marketta Ryömä, puh. 040 186 1588, etunimi.sukunimi@celia.fi

Celia on valtion erikoiskirjasto, joka tuottaa ja välittää kirjallisuutta saavutettavassa muodossa kaikille niille, jotka eivät sairauden tai vamman vuoksi voi lukea tavallisia painettuja kirjoja – esimerkiksi näkövammaisille, luki- ja oppimisvaikeuksisille, kehitysvammaisille ja lihastautia sairastaville.

Celia tarjoaa asiakkailleen maksutta lainaksi kauno- ja tietokirjallisuutta mm. ääni-, piste- ja elektronisina kirjoina. Lisäksi Celia valmistaa ja myy tai lainaa oppikirjat saavutettavassa muodossa eri koulutusasteille. Valikoimasta löytyy suurin osa peruskoulun oppikirjoista ja runsaasti lukion oppikirjoja.