Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » Celia-biblioteket lånade ut ett rekordantal böcker

Celia

Celia-biblioteket lånade ut ett rekordantal böcker

Pressmeddelande.
Publicerad: 18.01.2013 kl. 10:32
Utgivare: Celia

Celia-biblioteket lånade ut över en miljon böcker till kunderna år 2012. Detta är den största mängden någonsin för biblioteket. Det sammanlagda antalet utlåningar av tal-, punktskrift-, e-böcker och taktila böcker var 1 030 000, vilket motsvarar en ökning med fyra procent från året innan.

Biblioteket fick också ett rekordantal nya utlåningskunder, drygt 3 300 personer. Antalet nya kunder ökade från året innan med åtta procent. Det totala antalet kunder var 18 500.

Ökningen av utlåningen och antalet kunder beror på den kraftiga utvecklingen av bibliotekets tjänster och marknadsföring. Biblioteket har en stor mängd potentiella kunder som det ännu inte har nått.

Största delen av de utlånade böckerna är talböcker, som kan avlyssnas på cd-rom och genom direktuppspelning på webben. År 2013 blir det också möjligt att ladda ned talböcker på sin egen dator och lyssna på dem med webbläsaren.

Ytterligare information:

Bibliotekschef Marketta Ryömä, tfn 040 186 1588, fornamn.efternamn@celia.fi

Celia är ett statligt specialbibliotek som producerar och förmedlar litteratur i tillgänglig form till alla som på grund av sjukdom eller handikapp har svårt att läsa vanliga, tryckta böcker. Celias kunder kan till exempel vara synskadade, dyslektiker, ha inlärningssvårigheter, vara utvecklingsstörda eller lida av någon muskelsjukdom. Celia erbjuder sina kunder att gratis låna skön- och facklitteratur bl.a. som talböcker, punktskriftsböcker och elektroniska böcker.

Celia producerar också, säljer eller lånar ut läroböcker i tillgänglig form för olika utbildningsnivåer. I sortimentet hittar man de flesta läroböckerna för grundskolan och ett stort antal läroböcker för gymnasiet.