Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » BRQ Vantaa Festival on kansainvälisempi kuin koskaan

BRQ Vantaa Festival

BRQ Vantaa Festival on kansainvälisempi kuin koskaan

Julkaistu: 21.07.2015 klo 21:00
Julkaisija: BRQ Vantaa Festival

BRQ Vantaa Festival tuo Vantaalle poikkeuksellisen monta kansainvälistä huippumuusikkoa tulkitsemaan Bachin musiikkia. Barokkiviulisti Rachel Podger, cembalisti Mahan Esfahani, John Eliot Gardinerin luottotenori Nicholas Mulroy sekä viola da gamba -taituri Jonathan Manson konsertoivat Vantaan Pyhän Laurin kirkossa ja kappelissa 2.–9.8. Pohjoismaiden ensimmäinen barokki-fringe konserttisarja puolestaan esittelee nuoria lupaavia vanhan musiikin taitajia Euroopasta. Vantaalaisia hemmotellaan myös koko perheen picnic-konsertilla.

Bach-tulkinnoistaan palkitun barokkiviulistin Rachel Podgerin 5.8. kuultava virtuoosimainen ohjelmisto on yksi odotetuimmista BRQ Vantaan konserteista, sillä Bachin Ciaconna ja Biberin Passacaglia samassa konsertissa on yhdistelmä, johon vain harva pystyy. Tämän vuoden BRQ-festivaalitaiteilija on kolmessa konsertissa esiintyvä gambisti Jonathan Manson, joka ei ole vain huomattavan taitava solisti vaan yksi aikamme hienoimmista kamarimuusikoista. Euroopan johtava klavikordisti Miklós Spányi soittaa 7.8. soitinta, joka on lennätetty Vantaalle varta vasten tätä konserttia varten.

Elisabethin ajan luuttumusiikin ja luuttulaulujen ystävät varmasti löytävät levytyksistään palkitun Hopkinson Smithin ja argentiinalaissopraano Mariana Floresin konsertit. Espanjalainen Raquel Andueza ja hänen La Galania -yhtyeensä näyttävät millaista luuttulaulu oli 1600-luvun alun Espanjassa ja Italiassa. London Haydn Quartetin Haydn- ja Beethoven-tulkinnat periodisoittimilla keräävät kiitosta niin kriitikoilta kuin yleisöltä ympäri maailmaa.

BRQ Vantaa järjestää Pohjoismaiden ensimmäiset barokki-fringet, joihin saapuu nuoria soittajia Hollannista, Italiasta, Saksasta ja Puolasta. Festivaali on lauantaisella picnic-konsertillaan mukana myös 8.8. järjestettävässä Pikku Laurin iltapäivässä, jolloin All Boys! –duo viihdyttää yleisöä keskiaikaiseen tyyliin.

Lisätietoja sekä ohjelmisto kokonaisuudessaan:

BRQ Vantaa Festival 2.8.–9.8.2015

Pyhän Laurin kirkko (Kirkkotie 45, Vantaa)

Pyhän Laurin kappeli (Pappilankuja 3, Vantaa)

Lisätiedot, kuvat ja haastattelupyynnöt:

Márta Schmidt

marta.schmidt@brq.fi

puh. +358-40-7675935

BRQ Vantaa on musiikkijuhla, joka kurkottaa barokkimusiikista ja -soittimista käsin menneeseen ja tulevaan.

Festivaalin taiteellisena johtajana toimii Markku Luolajan-Mikkola.   BRQ Vantaa on Vantaan kaupungin kulttuurikumppani.