Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » Avioton, au-lapsi, äpärä, lehtolapsi – Aviottomien lasten ja heidän äitiensä kokemukset kerätään talteen

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

Julkaistu: 31.08.2015 klo 09:42
Julkaisija: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

Synnytitkö aviottoman lapsen? Oletko avioton lapsi? Tutkija Heli Kaarina Kananen, Jyväskylän yliopiston historian ja etnologian laitos ja Suomalaisen Kirjallisuuden Seura keräävät nyt erityisesti 1940–1990-luvuilla avioliiton ulkopuolella syntyneiden lasten ja aviottoman lapsen synnyttäneiden naisten kokemuksia.

Avioton, au-lapsi, äpärä, lehtolapsi -keruussa tavoitteena on hahmottaa sitä, mitä aviottoman lapsen saaminen merkitsi äidille eri vuosikymmenillä ja miten äidin lähiyhteisössä reagoitiin aviottomuuteen. Myös kokemukset ja tieto sikiönlähdetyksestä ja aviottoman lapsen surmaamisesta ansaitsevat paikkansa historiassamme. Lisäksi toivotaan tietoa siitä, millaista on ollut olla avioton lapsi sotien jälkeisessä Suomessa. Myös äitien, lasten ja viranomaisten kohtaamiset kiinnostavat, miten viranomaiset ohjasivat ja säätelivät äidin ja lasten elämää?

Aviottoman lapsen synnyttäneet voivat muistella esimerkiksi raskausaikaansa ja aviottoman lapsen saamista. Miten ympärillä olevat ihmiset suhtautuivat aviottomaan lapseen ja miten lapsen saaminen vaikutti äidin elämään? Millaista apua saatiin ja millaisia ratkaisuja tilanteesta selviytymiseksi tehtiin?

Aviottomat lapset taas voivat kirjoittaa siitä, miten avioliiton ulkopuolella syntyminen vaikutti omaan elämään, miten kasvuympäristö siihen suhtautui ja miten aihetta käsiteltiin äidin kanssa. Lisäksi voi kertoa, millaisena aviottomuuden on kokenut ja mitä kokemukset merkitsevät itselle tänä päivänä.

Keruun tuloksista tiedotetaan maaliskuussa 2016. Kaikkien vastanneiden kesken arvotaan kirjapalkintoja.

Vastausohjeet: http://www.finlit.fi/avioton

SKS:n kansanrunousarkisto, p. 0201 131 240, keruu@finlit.fi
Heli Kaarina Kananen, p. 040 665 0 656, heli.k.kananen@jyu.fi

____________________________________________________________________________________________________