AVEK on myöntänyt 360 000 euroa DigiDemo-tukea. Tukea kulttuuristen sisältöjen kehittämiselle digitaalisiin päätelaitteisiin myönnettiin muun muassa laajennettua todellisuutta hyödyntävälle saaristoseikkailulle sekä psykologiselle seikkailupelille.
”Syksyn DigiDemo-haussa tuli esiin laadukkaita sisältöjä ja monipuolisia uusia avauksia”, tuotantoneuvoja Milla Moilanen kertoo. ”Rahoituspolun alkuun sijoittuvat tuet ovat merkittäviä luovien alojen yrityksille.”
Syksyn DigiDemo-haussa tukea myönnettiin 32 hankkeelle 99 hakemuksen joukosta. Konseptisuunnittelutukea sai 18 hanketta, yhteensä 76 300 euroa. Demo- ja pilottitukea myönnettiin 14 hankkeelle, yhteensä 283 000 euroa.
Tarinat kiehtovat
Tämänkertaisessa DigiDemo-haussa tukea saaneiden hakijoiden joukossa korostui virtuaalinen- sekä lisätty todellisuus, lapsille suunnatut sisällöt ja tarinavetoiset pelit.
Lisättyä todellisuutta hyödyntävät muun muassa Polygonriver Oy:n fantasia-aiheinen roolilautapeli Deskoff sekä Arilynin AR avaruusseikkailu, jossa käyttäjä kulkee virtuaalisen matkan astronauttien elämässä. Blob Group Oy:n XR SaaristoSeikkailu yhdistää laajennettua todellisuutta (XR) muiden teknologioiden kanssa luoden teknologialla höystetyn saaristoseikkailun.
Plotwise Oy:n lastensarja Supermarsu - Totta vai tarua tutkii toden ja tarun rajoja. Olli Hassinen sai tukea niin lapsille kuin aikuisillekin suunnatun Tarrataulun konseptointiin. Tarrataulu tavoitteellistaa taaperoiden touhua ja tarjoaa apuvälineen aikuisten arkeen.
Victor Pardinhon interaktiivinen peli Between Trees on narratiivinen kokemus, jonka teemana on rakkaan ihmisen menetyksestä ylipääseminen. From Ashes sai tukea psykologiselle seikkailupelille Redemptionille, joka on puolestaan kiedottu anteeksiannon ympärille. Ville Salon Fledgling: Livia on tarinapeli, joka kasvaa yhdessä pelaajan kanssa.
Seuraava hakuaika kevättalvella
DigiDemo-tuen jakamisesta päätti asiantuntijaryhmä, jonka jäseniä ovat konsultti Markus Leikola, johtaja Kati Uusi-Rauva ja Aalto-yliopiston professori Philip Dean. AVEKin tuotantoneuvojana toimi Milla Moilanen.
DigiDemo-tuen tavoitteena on edistää mielekkäiden kulttuurisisältöjen ja -palveluiden kehittämistä, parantaa alalla toimivien yritysten tuotekehitysmahdollisuuksia sekä vastata digitalisoituvan yhteiskunnan kulttuuripoliittisiin tavoitteisiin.
DigiDemo-määräraha perustuu opetus- ja kulttuuriministeriön AVEKille osoittamaan valtionavustukseen. Vuonna 2018 DigiDemo-määrärahan suuruus oli 800 000 euroa. Kevään haussa määrärahaa myönnettiin 30 hankkeelle, yhteensä 368 000 euroa.
DigiDemon seuraava hakuaika päättyy 1.4.2019.
Hakemukset tehdään AVEK-hakujärjestelmässä. Hakuohjeisiin voi tutustua AVEKin nettisivuilla kohdassa tukiohjeet.
Lisätietoja antavat:
Tuotantoneuvoja Milla Moilanen, [email protected], 040 900 9199 (hakijoiden yhteydenotot meilitse soittopyyntönä)
Pääsihteeri Juha Samola, [email protected], 09 4315 2351
Tukea saivat:
Konseptiavustukset
Collingswood John ja työryhmä, 3 000 €
Warjakka 3D
Augmented reality heritage site
Hiltunen Jarmo, 3 500 €
Hirrenveiston työohjeita Kindle lukulaitteelle
Kindle lukulaitteelle mukautettuja ohjeita, joiden avulla voi opetella perinteisiä pohjoismaisia hirrenveistotaitoja
Nivala Joonas ja työryhmä, 4 500 €
Hidden Games
Monimediaseikkailukokemus, jossa jäljitetään muinaista salaseuraa Helsingin kaduilla
Pardinho Victor, 4 500 €
Between Trees
An interactive narrative experience on overcoming overcoming the lost of a loved one
Polygonriver Oy /Jeremy Lintuniemi, 4 500 €
Deskoff
AR-mekaniikkaa hyödyntävä fantasia-aiheinen roolilautapeli
Milvi Patrick, 3 000 €
Kätyrikauppias
Kaupanhallintapeli, jossa kasvatetaan ja myydään kätyreitä pahiksille kosteasta tyrmästä käsin
Hassinen Olli, 4 500 €
Tarrataulu
Tavoitteellista touhua taaperoille & arjen apuväline aikuisille
Outloud Oy /Ulla Sergejeff, 4 500 €
Eläinten juhlat
Sanataidetta, kuvataidetta ja pelillisyyttä yhdistävä runosovellus
Blob Group Oy / Petri Nieminen, 4 500 €
XR SaaristoSeikkailu
Laajennettua todellisuutta (XR) ja muita teknologioita yhdistävä saaristoseikkailu
Laina Alessandro, 4 500 €
Twins tietokonepeli
Nuorille suunnattu fantasiaseikkailupeli kahden maailman ja kaksosten välillä
Pöllönen Niklas, 3 800 €
BeatChat
Mobiilisovellus jossa voi kommunikoida musiikin avulla
Akrenius Panu, 4 500 €
Dream Operator
Tarinallinen tasohyppely ruutuajasta ja unelmista
Ollikainen Antti ja työryhmä, 4 500 €
FLU in VR
Aivastamisen pelillistäminen virtuaalitodellisuudessa
Critical Charm Oy /Veera Schneider, 4 500 €
Play the Cards Right
Dialogia ja korttipelistrategiaa yhdistelevä mobiilipeli
Arilyn /Eeva Jäntti, 4 500 €
AR avaruusseikkailu
Kulje virtuaalinen matka astronauttien elämässä ja näe kohtauksia heidän elämänsä varrelta lisätyn todellisuuden avulla
Tigerhat Games Oy /Mikko Honkakorpi, 4 500 €
Tigerhat Driving Xperience
Gamified Driving in Augmented Reality
Salo Ville, 4 500 €
Fledgling: Livia
Tarinapeli, joka kasvaa yhdessä pelaajan kanssa
Rodriguez Andrei, 4 500 €
King of Midgard
Reality multiplayer experience that allows people to play the same game using virtual reality (VR)
Demo- ja pilottiavustukset
Act Normal Games /Heikki Pulkkinen, 10 000 €
Rauniot seikkailupeli
Saana-tunturille sijoittuva post-apokalyptinen seikkailupeli
Elokuvayhtiö Aamu / Emilia Haukka, 5 500 €
Rakkaudesta –nettisarja
Rakkaudesta on 7-osainen nettisarja, joka purkaa rakkauden myyttiä feministisessä viitekehyksessä
Pikkukala Oy /Pablo Jordi, 22 000 €
Royal Vlog
An experiment on short format 2D Cartoon animation for kids and family using motion capture techniques (pilotti)
Catland Oy /Tomi Toikka, 25 000 €
Squidsal
Telekineettisesti lahjakkaiden mustekalojen urheilukouluun sijoittuva PC/VR-palloilupeli
Plotwise Oy / Ville Rousu, 20 000 €
Supermarsu, Totta vai tarua
Lastensarja tutkii toden ja tarun rajoja niin visuaalisella kuin narratiivisella tasolla (pilotti)
From Ashes /Pekka Nordberg, 24 000 €
Redemption
Anteeksiannon ympärille kiedottu psykologinen seikkailupeli
Subsolar Entertainment /Markus Iskala, 16 500 €
The Silent City
Tunnelma- ja yhteistyöpainotteinen seikkailupeli
Tilki Studios /Can Uzer, 27 000 €
Sly Tides
Single-player mobile card game that mixes seafaring and smuggling with marine conservation
Characterworks Oy /Nick Dorra, 25 000 €
Tuhat ja yksi otusta
Alyssa Jones finds a portal in her tablet, and uses it to make nature documentaries with her wild animal crew (pilotti)
Pixelface Oy /Anna Rosa Lappalainen, 27 000 €
Bloom DigiDemo
Bloom - uuden sukupolven cross-platform selainpeli
TouchDown Creations /Juho Kastemaa, 15 000 €
Dodo Adventures Series
Virtuaalikokemus, jossa pelaaja ruumiillistuu sukupuuttoon kuolleen eläimen vartaloon
Aittokoski Experience Oy /Metsämarja Aittokoski, 12 000 €
Pikkulin digitaalinen tunnetaito-oppi
Hyvän elämän taidot digitaalisesti samassa paketissa
Tubecon Oy /Jaakko Kievari, 27 000 €
Femkampen
The Ultimate YouTuber Battle (pilotti)
Kaamos Games Oy /Ville Helttunen, 27 000 €
Bunnies in Space -viihteellistetty opetuspeli mobiililaitteille
Viihteellistetty opetuspeli, joka opettaa nuoria ja aikuisia henkilökohtaisen talouden hallinnassa sekä suunnittelussa
Tekijänoikeusjärjestö Kopioston osana toimiva Audiovisuaalisen kulttuurin edistämiskeskus AVEK tukee tekijänoikeusvaroilla av-kulttuuria. Varat ovat pääasiassa peräisin yksityisen kopioinnin hyvitysmaksusta. AVEK myöntää tukea elokuvan eri lajityyppien kehittelyyn ja av-alan kansainvälistymiseen, alan tekijöiden jatko- ja täydennyskoulutukseen sekä festivaalien ja tapahtumien järjestämiseen. Lisäksi AVEK myöntää tukea lyhyt-, dokumentti- ja animaatioelokuvien sekä mediataideteosten tuotantoon. Opetus- ja kulttuuriministeriön DigiDemo-, CreaDemo- ja StepDemo-määrärahoista myönnetään tukea kulttuuristen sisältöjen ja kulttuuriyrittäjyyden kehittämiseen.
© Koodiviidakko Oy - Y-tunnus 1939962-1