Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » AVEK tuki kotimaista av-alaa 2,1 miljoonalla eurolla

AVEK

AVEK tuki kotimaista av-alaa 2,1 miljoonalla eurolla

Julkaistu: 28.06.2011 klo 13:09
Julkaisija: AVEK

Mediatiedote 28.6.2011               AVEK tuki kotimaista av-alaa 2,1 miljoonalla eurolla

Julkaisuvapaa heti

Audiovisuaalisen kulttuurin edistämiskeskus AVEK on tehnyt kuluvan toimikautensa viimeiset tukipäätökset. Toimikaudellaan 2010–2011 AVEK jakoi erilaisina tukina kokonaisuudessaan lähes 2,1 miljoonaa euroa. AVEKin kautta leimasi edellisiin toimikausiin verrattuna hyvitysmaksutuoton vähenemisestä johtuva jaettavan kokonaistukisumman pieneneminen. Monessa tukea saaneessa lyhyt- ja dokumenttielokuvahankkeessa nousi puolestaan esiin yhteiskunnallinen eriarvoisuus ja vähäosaisuus.

AVEKin jakamasta kokonaissummasta lyhyt- ja dokumenttielokuvien tuotantotukea oli 1 127 000 euroa. Tv-sarjojen käsikirjoittamiseen myönnettiin 60 000 euroa ja elokuvahankkeiden ennakkovalmisteluun tarkoitettua Vieteri-tukea 134 000 euroa. Mediataiteen tukea jaettiin 302 000 euroa.

Lisäksi AVEK on myöntänyt tekijöiden täydennyskoulutukseen 153 000 euroa, kulttuurivientiin 163 000 euroa sekä tapahtumien järjestämiseen 152 000 euroa.

Tuetun 84 mediataidehankkeen joukossa on Turun kulttuuripääkaupunki-vuoteen liittyviä teoksia, kuten Tellervo Kalleisen ja Oliver Kochta-Kalleisen teos Archipelago Science Fiction, joka perustuu Turun saariston asukkaiden pelkoihin ja toiveisiin siitä, mitä saaristossa tapahtuu sadan vuoden päästä. Haastattelumateriaalin ja työpajojen pohjalta työstetään synopsikset neljään science fiction -lyhytelokuvaan, joissa paikalliset näyttelevät.  Tukea sai myös Marianne Taivalkoski-Decosterin ja Hanna Haaslahden Kohinapaviljonki. Kysymyksessä on kaksi "paviljonkia", jotka yhdistävät reaaliaikaisesti sävellettyjä vedenalaisia ääni-  ja merimaisemia. Teos on osa Tutkimusmatka Itämerellä –hanketta, joka on osa Turku 2011-hanketta.

Lyhyt- ja dokumenttielokuvien tuotantotukea myönnettiin 266 hakemuksen joukosta yhteensä 94  hankkeelle.  Monissa tuotannoissa oli teemana yhteiskunnallinen eriarvoisuus ja vähäosaisuus. Tuettujen joukossa ovat muun muassa juuri valmistumassa oleva Hanna Maylettin dokumenttielokuva Kerjäläisen laulu, joka tallentaa monitasoisesti romanien tilannetta niin heidän lähtömaassaan kuin Suomessakin ja sitä hämmennystä, jota suomalaiset kokevat muutamien kymmenien romanikerjäläisten edessä.  Vähäosaisten asema korostuu myös Jaana Wahlforssin kansainvälisenä yhteistuotantona toteutettavassa Talviaave –animaatiossa, jonka kuvasto perustuu Pieter Brueghelin maalauksiin. Ennakkovalmistelutukea saaneista tuotannoista nousee esiin nuoren Petri Luukkaisen dokumenttielokuva Tavarataivas, joka käsittelee kulutuskulttuuria ja kulutukseen sitoutuneita arvoja rohkeasti, henkilökohtaisesti ja munkinlupauksen kohtuuttomuudella.

AVEK vastaanotti toimikaudella 2010-2011 tukihakemuksia enemmän kuin edellisillä toimikausilla. Esimerkiksi lyhyt- ja dokumenttielokuvahankkeisiin liittyviä hakemuksia tuli 266 kappaletta, kun edellisellä kaudella määrä oli 248 ja sitä edellisellä 237. Toisaalta hyvitysmaksutuoton vähenemisestä johtuen jaettavaa rahaa oli edelliseen toimikauteen verrattuna noin 200 000 euroa vähemmän.

Myös YLEn tekemä päätös vähentää YLEstä riippumattomien tuotantoyhtiöiden dokumentti- ja lyhytelokuvien määrää vaikutti AVEKin toimintaan.  AVEK tukee vain elokuvia, joilla on levittäjiä – ja usein levittäjänä on juuri YLE. ”Tähän asti on voitu tehdä tukipäätöksiä elokuville, joihin YLE on sitoutunut jo aiemmin. Kun YLEn riippumattomilta tuotantoyhtiöiltä hankkimien dokumentti- ja lyhytelokuvien määrää on nyt selkeästi leikattu, monet jo meneillään olevat hankkeet jäävät odottamaan ensi vuotta tai epämääräistä tulevaisuutta”, AVEKin tuotantoneuvoja Timo Korhonen kertoo.

AVEKin toimikausi on heinäkuun alusta seuraavan kesäkuun loppuun. Lisätietoa toimikauden 2010–2011 päätöksistä AVEKin verkkosivuilta: www.kopiosto.fi/avek

Audiovisuaalisen kulttuurin edistämiskeskus  AVEK,

puh. (09) 4315 2350

Tekijänoikeusjärjestö Kopioston yhteydessä toimiva Audiovisuaalisen kulttuurin edistämiskeskus AVEK tukee tekijänoikeusvaroilla audiovisuaalista kulttuuria. Varat ovat pääasiassa peräisin hyvitysmaksusta, jota peritään muun muassa dvd-levyistä ja digisovittimista. AVEK myöntää tukea elokuvan eri lajityyppien kehittelyyn ja kulttuurivientiin, audiovisuaalisen alan tekijöiden jatko- ja täydennyskoulutukseen sekä festivaalien ja tapahtumien järjestämiseen. Lisäksi AVEK myöntää tukea lyhyt-, dokumentti- ja animaatioelokuvien sekä mediataideteosten tuotantoon sekä opetus- ja kulttuuriministeriön DigiDemo-määrärahasta tukea kulttuuristen sisältöjen kehittämiseen.