Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » AVEK tukee viiden tv-draamasarjan käsikirjoittamista

AVEK

AVEK tukee viiden tv-draamasarjan käsikirjoittamista

Julkaistu: 11.06.2012 klo 15:00
Julkaisija: AVEK

Audiovisuaalisen kulttuurin edistämiskeskus AVEK on jakanut vuoden 2012 tv-draamasarjojen käsikirjoitustuet. Tukea saaneet teokset ovat Kaarle Ahon Sortavala, Gunilla Hemmingin Godheten själv, Matti Kunnusen Rahti, Marit Lallin Aurora ja Jukka-Pekka Siilin Luopiot.

AVEKin tuotantoneuvoja Timo Korhosen mukaan tuettuja sarjaideoita yhdistää se, että niiden kaikkien pohjana on jokin merkittävä yhteiskunnallinen haaste. Sen aiheuttamassa paineessa päähenkilöt toimivat ihmissuhteissaan ja joutuvat arvioimaan moraaliaan.

Ahon Sortavala tutkii suomalaisen paperiteollisuuden ulkoistamisen vaikutuksia sekä suomalaisten ja venäläisten suhteita suuren elintasokuilun yli. Hemmingin sarjassa Godheten själv pohditaan itsekkyyttä ja arvoja kaksikielisen rannikkokaupungin sairaalan yksityistämisprosessissa. Vastuutamme salakuljettajien armoille joutuvista, Suomesta karkotettavista pakolaisista arvioidaan Kunnusen teoksessa Rahti ja eko-rikoksiin ajautuvien ympäristöaktivistien moraalia Siilin sarjassa Luopiot. Aurorassa Lalli avaa suomalaisen sosiaalipolitiikan perustajan Aurora Karamzinin monitasoista ja traagistakin elämäntarinaa.

”Oli elämys löytää näin monta, ajankohtaista todellisuutta oivaltavasti käsittelevää sarjaideaa”, tuotantoneuvoja Korhonen toteaa. ”Toteutuessaan nämä teokset voivat osoittaa yhteisömme kipupisteitä ja ravistella kunnolla arvojamme.”

AVEKin jakaman tv-draamojen käsikirjoitustuen kohderyhmänä ovat ammattikäsikirjoittajat, joilla on jo näyttöä av-alan töistä. Tuen on tarkoitus mahdollistaa perusteellisen rakenteen ja juonen eli treatmentin kirjoittaminen 1‒4-osaisiin suomen- tai ruotsinkielisiin television draamasarjoihin.

Tuen yhteismäärä oli tänä vuonna 30 000 euroa. Kullekin käsikirjoittajalle myönnetty tuki on 6 000 euroa. Hakijoita oli yhteensä 30.

Lisätietoja antavat:
Tuotantoneuvoja Timo Korhonen, timo.korhonen@avek.kopiosto.fi, 09 4315 2352
Pääsihteeri Juha Samola, juha.samola@avek.kopiosto.fi, 09 4315 2351

Tekijänoikeusjärjestö Kopioston yhteydessä toimiva Audiovisuaalisen kulttuurin edistämiskeskus AVEK tukee tekijänoikeusvaroilla audiovisuaalista kulttuuria. Varat ovat pääasiassa peräisin hyvitysmaksusta, jota peritään muun muassa dvd-levyistä ja digitaalisista videotallentimista. AVEK myöntää tukea elokuvan eri lajityyppien kehittelyyn ja kulttuurivientiin, audiovisuaalisen alan tekijöiden jatko- ja täydennyskoulutukseen sekä festivaalien ja tapahtumien järjestämiseen. Lisäksi AVEK myöntää tukea lyhyt-, dokumentti- ja animaatioelokuvien sekä mediataideteosten tuotantoon. Opetus- ja kulttuuriministeriön DigiDemo- ja CreaDemo-määrärahoista tukea myönnetään kulttuuristen sisältöjen ja kulttuuriyrittäjyyden kehittämiseen.