Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » AVEK myönsi 285 000 euroa CreaDemo-tukea

AVEK

AVEK myönsi 285 000 euroa CreaDemo-tukea

Julkaistu: 16.04.2014 klo 10:18
Julkaisija: AVEK

CreaDemo on Audiovisuaalisen kulttuurin edistämiskeskus AVEKin jakama määräraha, jonka tavoitteena on vahvistaa luovan työn tekemisen edellytyksiä. Tämän kevään haussa tukea myönnettiin 32 hankkeelle yhteensä 285 000 euroa.

CreaDemo-tukea myönnetään luovan alan yritysten ja kulttuurialan ammattilaisten tuotekehityshankkeisiin, joissa etsitään uusia luovien alojen ja kulttuuriyrittäjyyden tuote- tai palveluinnovaatioita. Avustukset myönnetään opetus- ja kulttuuriministeriön AVEKille osoittamasta määrärahasta. AVEK myönsi CreaDemo-tukea viidettä kertaa.

Kevään haussa tukea tavoiteltiin 134 hakemuksella. Demo-, proto- ja pilottitukea sai 13 hanketta, jotka jakoivat 191 410 euron tukisumman. Konseptitukea jaettiin 93 860 euroa 19 hankkeelle.

CreaDemo-määrärahan tavoitteena on synnyttää luovaan osaamiseen perustuva tai sitä hyödyntävä uusi tuote, menetelmä tai palvelu. Tukea on jaettu kaksi kertaa vuodessa, keväällä ja syksyllä. Tämän syksyn CreaDemo-haku toteutetaan poikkeuksellisesti jo keväällä CreMA-haun muodossa, jonka hakuaika on 16.4.–31.5.2014. Lisätietoa hausta löytyy AVEKin verkkosivuilta.

Tukipäätökset:

Lisätietoja antavat:

Tuotantoneuvoja Milla Moilanen, milla.moilanen@avek.kopiosto.fi, 040 900 9199 (hakijoiden yhteydenotot tiistaisin klo 10–12)

Pääsihteeri Juha Samola, juha.samola@avek.kopiosto.fi, 09 4315 2351

Tekijänoikeusjärjestö Kopioston yhteydessä toimiva Audiovisuaalisen kulttuurin edistämiskeskus AVEK tukee tekijänoikeusvaroilla audiovisuaalista kulttuuria. Varat ovat pääasiassa peräisin hyvitysmaksusta, jota peritään muun muassa dvd-levyistä ja digitaalisista videotallentimista. AVEK myöntää tukea elokuvan eri lajityyppien kehittelyyn ja kulttuurivientiin, audiovisuaalisen alan tekijöiden jatko- ja täydennyskoulutukseen sekä festivaalien ja tapahtumien järjestämiseen. Lisäksi AVEK myöntää tukea lyhyt-, dokumentti- ja animaatioelokuvien sekä mediataideteosten tuotantoon.

Opetus- ja kulttuuriministeriön DigiDemo- ja CreaDemo-määrärahoista tukea myönnetään kulttuuristen sisältöjen ja kulttuuriyrittäjyyden kehittämiseen.