Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » ANTI-festivaali 2016 yllättää lumen keskellä

Kuopio-Tahko Markkinointi

ANTI-festivaali 2016 yllättää lumen keskellä

Julkaistu: 19.11.2015 klo 13:43
Julkaisija: Kuopio-Tahko Markkinointi

ANTI – Contemporary Art Festival järjestetään 15. kerran Kuopiossa ja Tahkon matkailukeskuksessa hiihtolomaviikolla 22.-28.2.2016.

Ensimmäisen Talvi ANTI -festivaalin teemana ovat pimeys, kylmyys, jää ja lumi - pohjoisen talven ainutlaatuisuus. Se jatkaa festivaalin kokeilevaa toimintakonseptia, jossa taidetapahtuma liittoutuu ei-taiteellisten toimijoiden kanssa. Tahkolla yhteistyötä tehdään hiihtokeskuksen asiantuntijoiden, paikallisten talvimatkailuyrittäjien kanssa.

Talvi ANTI avataan Kuopiossa 22.2. ja 24.2. festivaali siirtyy loppuviikoksi Tahkolle.

Festivaaliohjelmistossa nähdään kokeneita, kansainvälisiä ja kotimaisia live art -taiteentekijöitä, ympäristötaiteilijoita sekä muusikoita:

Madeleine Flynn & Tim Humphrey (AU): Shriek

Venevanhus on löydetty matkansa päästä.
Se kirkuu,
kun sitä vedetään pitkin Tahkolahden jäätä.
Lähestytään kohtaa, jossa pienet valonsäkeet paljastavat hahmot veneessä.
Lyhty lepattaa. Myrsky uhkaa.
Vene poltetaan pian.

Shriek (kirkaisu) on interaktiivinen ääni-installaatio, joka rakentuu Tahkolahden jäällä festivaaliviikon ajan ja huipentuu lauantaina 28.helmikuuta.

Teos on ensimmäinen australialaistaiteilijoiden Madeleine Flynnin ja Tim Humphreyn teossarjassa, joka käsittelee ”olemassaolon riskiä”.

ANTI-festivaali etsii käyttämättömiä puuveneitä ja niiden omistajia Tahkon alueelta. Veneenomistajia pyydetään luovuttamaan vanhat veneensä ja kertomaan tarinansa teosta varten.
www.madeleineandtim.net

Terje Isungset (NO): Ice Music

Ice Music on norjalaisen jazzmuusikko Terje Isungsetin pioneerikonsepti, jossa jäänrakentajien ja huippumuusikkojen taidot yhdistetään ainutlaatuiseksi musiikkielämykseksi.

Projekti on kiertänyt ympäri maailmaa: Euroopassa, Kiinassa, Intiassa, Japanissa, Australiassa, Kanadassa ja Yhdysvalloissa.

Jäisillä instrumenteilla, puhaltimilla ja lyömä- sekä jousisoittimilla, toteutettu konsertti koetaan sekä Kuopion keskustassa että Tahkovuoren juurella. Kuopiossa yleisö pääsee seuraamaan instrumenttien veistoa!

Konsepti & jäämuusikko: Terje Isungset (NO)
Laulu: Maria Skeanes (NO)
Jääbasso: Johannes Lundberg (SWE)
Äänisuunnittelu: Asle Karstad (NO)
Jäänveisto: Eric Mutel (FR)

www.icemusic.no

Toisissa tiloissa (FI): Talvivaellus

Talvivaellus on yhteisöllinen harjoite ja esitystaideteos – talvinen matka toisiin tiloihin.

Toisissa tiloissa -kollektiivin luoma vaellusesitys perustuu ryhmän kehittämiin harjoitteisiin, joiden kautta on mahdollista päästä kosketuksiin toisten olo- ja kokemismuotojen kanssa. Tahkon luontoon sijoittuvan vaelluksen aikana osallistujat pääsevät ohjattujen harjoitteiden kautta kokeilemaan uudenlaisia tapoja hahmottaa sekä näkyvää että sosiaalista ympäristöä.

Vaellusoppaat: Kati Korosuo, Minja Mertanen & Veera Turunen

www.toisissatiloissa.net

Ohjelmisto päivittyy talven aikana!

Lisää teoksia julkaistaan pian. Luvassa on myös tieteellis-taiteellinen seminaari, lasten työpaja, PechaKucha Night ja taiteilijatapaamisia.

Muutokset ohjelmistossa ovat mahdollisia.

www.antifestival.com

ANTI-päällikkö Elisa Itkonen: 050 305 2005 /elisa@antifestival.com