Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » Aleksis Kivi Kielipankissa

Aleksis Kivi Kielipankissa

Julkaistu: 31.01.2014 klo 12:38
Julkaisija: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

Suomalaisen Kirjallisuuden Seurassa toimitettu Aleksis Kivi -korpus (SKS) on julkaistu verkossa Kielipankissa. Korpus on ensimmäinen laaja Kiven kirjoituksista julkaistu sähköinen aineisto, josta Kiven kieltä voi tutkia siinä muodossa, missä se esiintyy alkuperäisissä käsikirjoituksissa ja ensipainoksissa.

Korpus sisältää kaikki Aleksis Kiveltä (1834–1872) säilyneet kirjeet ja teoskäsikirjoitukset sekä kirjailijan elinaikana julkaistut teosten ensipainokset. Aineisto toimii pohjana myös SKS:n kriittisille editioille Aleksis Kiven tuotannosta (www.edith.fi).

"Korpuksen julkaiseminen Kielipankissa mahdollistaa uudella tavalla muun muassa Kiven teosten kielellisen vertailun sekä Kiven kielen tutkimisen muiden kieliaineistojen kanssa", toteaa korpusta toimittanut suomen kielen tutkija, FT Ossi Kokko. Itse hän on testannut aineistoa muun muassa selvittäessään Kiven tapaa käyttää vaihdellen älä- ja elä-muotoja (ks. kirjoitus SKS:n Vähäisiä lisiä -blogissa).

Merkittävä osa aineistosta on laadittu SKS:n jäsenistölle suunnatussa talkoistamishankkeessa, johon osallistui yli 30 henkeä vuosina 2011–2012.

SKS on julkaissut aiemmin verkossa Aleksis Kiven digitaalisen arkiston sekä digitaalisen kirjaston (http://www.finlit.fi/kivi/), joita on käytetty korpushankkeen kaikissa vaiheissa.

Aleksis Kivi -korpus (SKS)
Saatavissa: http://www.edith.fi/kivikorpus/index.htm
Toim. Sakari Katajamäki, Ossi Kokko, Elina Kela.
FIN-CLARIN: Finnish Language Resource Infrastructure / CSC - Tieteen tekniikan keskus: Kielipankki 2013.
Aikaväli: 1855–1871
Saneiden määrä: 413 735
Virkkeiden määrä: 52 821

Tietoja talkoistamishankkeesta:
Sakari Katajamäki ja Ossi Kokko: "Mieltä ylentävää askaretta. Aleksis Kivi sähköistyy talkoovoimin" Hiidenkivi 4/2012, 30–31. (Saatavissa: http://www.hiidenkivi-lehti.fi/Digipaper/OldNews.aspx?id=3611.)
Sakari Katajamäki: "Fördjupning: Transkribering av manuskript och förstaupplagor med talkokrafter". Historia i en digital värld. Red. Jessica Parland-von Essen & Kenneth Nyberg. Göteborg & Helsingfors 2013. (Saatavissa: http://digihist.se/5-metoder-inom-digital-historia/fordjupning-transkribering-av-manuskript/.)

Tiedustelut:
Tutkija Ossi Kokko, Suomalaisen Kirjallisuuden Seura,
ossi.kokko@finlit.fi, puh. +358 (0)40 358 0517
Toimituspäällikkö Sakari Katajamäki, Suomalaisen Kirjallisuuden Seura,
sakari.katajamaki@finlit.fi, puh. +358 (0)400 908 056

www.edith.fi
www.finlit.fi

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, SKS on vuonna 1831 perustettu tieteellinen seura ja kulttuurijärjestö: tutkimuslaitos, humanistisen tiede- ja tietokirjallisuuden kustantaja, suullisen ja kirjallisen kulttuurin arkisto ja tieteellinen erikoiskirjasto sekä kirjallisuuden viennin ja kääntämisen tukija. Seuraan kuuluu runsaat 3 000 jäsentä ja sen palveluksessa työskentelee tällä hetkellä lähes sata henkeä. www.finlit.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki