Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » Akavalainen Taide- ja kulttuurialan ammattijärjestö TAKU ry palkitsee: Tuottajapäivillä 17.11.2014 jaetaan 3. tuotanto- ja tuottajapalkinto

Taide- ja kulttuurialan ammattijärjestö TAKU ry

Julkaistu: 17.11.2014 klo 15:15
Julkaisija: Taide- ja kulttuurialan ammattijärjestö TAKU ry

Taide- ja kulttuurialan ammattijärjestö TAKU ry palkitsee vuosittain järjestämänsä Tuottajapäivä-tapahtuman yhteydessä Vuoden tuotannon ja Vuoden tuottajan.  Vuodesta 2012 jaetuilla tunnustuksilla halutaan tehdä tunnetuksi usein näkymätöntä ammattikuntaa, jonka merkitys kulttuuritoimijoiden ja –tapahtumien toteuttamiseksi on keskeinen.

Palkintojen suuruus on 1000 €.

Palkittavia on voinut ehdottaa syys-lokakuun 2014 aikana Tuottajapäivä-tapahtuman verkkosivuilla. Tehtyjen ehdotusten perusteella voittajan valitsi tehtävään kutsuttu kulttuurivaikuttaja, Espoon kulttuurijohtaja Susanna Tommila. Nykyisessä työssään Tommila vastaa monimuotoisen kulttuurin tulosyksikön toiminnasta sekä laajan kulttuuriverkoston yhteistyön kehittämisestä.

Ehdotuksia molempiin kategorioihin tuli useita kymmeniä.

- Valinta oli haastava, sillä joukossa oli useita erittäin hyviä ehdokkaita. Viime kädessä lopputulos oli kuitenkin selvä jo melko varhaisessa vaiheessa, toteaa Tommila.

Kuvat Susanna Koskimaa

Kuvissa:

Katri Tenetz

Pride: Minna Kortesmaa (ensimmäinen vasemmalta), Anni Pasanen, Minna Kalenius

TAKU-Tuotantopalkinto 2014

HELSINKI PRIDE 2014

- Helsinki Pride -tapahtuma on teemaltaan ajankohtainen ja yhteiskunnallisesti tärkeä. Se tuo positiivisella tavalla esiin erilaisia tasa-arvokysymyksiä ja käsittelee ihmisoikeusasioita suorapuheisesti positiivisten kokemusten kautta. Tapahtuman sisältöön kuuluu paljon taide- ja kulttuuritapahtumia, joiden avulla on helpompi tarttua hankaliinkin teemoihin, toteaa Susanna Tommila valintaperusteissaan.

Helsinki Pride jatkaa vuonna 1975 syntynyttä Seta ry:n vuosijuhlien ja vapautuspäivien perinnettä. Vuodesta 2006 lähtien se on järjestetty vuosittain.

Vaikka suurimman huomion saakin lauantaisin järjestettävä Pride-kulkue, on itse tapahtuma viikon mittainen ja se sisältää useita yksittäisiä tapahtumia ja tuotantoja. Helsinki Pride-tapahtumaa järjestetään yhteistyössä lukuisten vapaaehtoisten toimijoiden kanssa.

TAKU-Tuottajapalkinto 2014

KATRI TENETZ

- Katri Tenetz ansaitsee Vuoden tuottaja –palkinnon tuloksellisesta työstään lastenkulttuurin parissa sekä yleisestä kulttuurityöstä Oulun alueella. Hän omaa laajat yhteistyöverkostot ja osaa hyödyntää niitä työssään, Susanna Tommila painottaa valintaperusteissaan.

Kulttuurityön tekeminen on haasteellista tämänhetkisessä taloudellisessa tilanteessa. On pyrittävä pysyviin prosesseihin, jotka luovat jatkuvuutta ja tuovat turvallisuutta ja pysyvyyttä myös heikommassa taloudellisessa tilanteessa.

Kunnallinen kulttuurityö ja lasten kulttuuritoiminnan mahdollistaminen on tärkeää, pitkäjänteistä puurtamista, jonka tuloksista osa näkyy vasta vuosikymmenten jälkeen.

Palkitut opinnäytetyöt

Tuottajapäivässä palkittiin myös vuoden 2014 parhaat kulttuurituotannon opinnäytetyöt.

Kulttuurituottajia kouluttavat oppilaitokset (AMK, YAMK) esittivät palkittavaksi kolmea ehdokasta AMK-sarjaan ja kahta YAMK-sarjaan. Lopulliset palkittavat valitsi TAKU ry:n työelämäraati, jonka puheenjohtajana toimi TAKU ry:n puheenjohtaja Mari Lankinen.

Valintaperusteissa painottui työn tulosten sovellettavuus alalle, kulttuurialan liiketoiminnallinen kehittäminen sekä kulttuuripalvelujen kehittäminen hallintorajat ylittävään ja käyttäjälähtöisempään suuntaan.

Palkinnot saivat

YAMK :  Hanna-Maria Lehtonen (Metropolia AMK), Nuoret osallisiksi kunnan nuoriso- ja kulttuuripalveluiden suunnitteluun poikkihallinnollisella yhteistyöllä. Case Operaatio Pulssi!

AMK: Virpi Väisänen (HUMAK), Taide- ja kulttuuriohjelmien tuotteistaminen pienyrittäjälle Israelissa.

Palkituille luovutettiin tilaisuudessa kunniakirjat ja rahapalkinto. Opinnäytetyöt esitellään vuoden 2015 aikana TAKU-lehdessä.

Mari Lankinen, puheenjohtaja TAKU ry

mari.lankinen@taku.fi

358 50 536 3231

Susanna Tommila

susanna.tommila@espoo.fi

Helsinki Pride

Olli-Pekka Koponen, puheenjohtaja

puheenjohtaja@heseta.fi

Katri Tenetz

katri.tenetz@ouka.fi

044 703 7544

Yhdistys edustaa yli 3300 jäsentä ja se on suurin akavalainen kulttuurialan järjestö.

www.taku.fi

www.tuottajapaivat.fi

Taide- ja kulttuurialan ammattijärjestö TAKU ry on taide- ja kulttuurialalla työskentelevien ja alalle opiskelevien ammattijärjestö. Järjestö edustaa alansa asiantuntemusta työelämän erityiskysymyksissä. TAKU ry kuuluu Akavaan Akavan Erityisalojen kautta.