Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » Afrobeatin legenda Tony Allen Elojazzeille

Elojazz

Afrobeatin legenda Tony Allen Elojazzeille

Julkaistu: 10.07.2012 klo 15:55
Julkaisija: Elojazz

Afrobeat-legenda ja rumpali Tony Allen saapuu Elojazzeille 4. elokuuta kokoonpanollaan Jimi Tenor & Tony Allen. 72-vuotias Allen on ollut merkittävin vaikuttaja afrobeatin ja afrofunkin kehittymisessä.

Nigerialaissyntyinen Tony Allen loi jazzia, funkia, soulia ja r’n’b:tä sekä afrikkalaisia rytmejä yhdistelevän afrobeatin yhdessä Fela Kutin kanssa. He muodostivat legendaarisen Africa ’70 –yhtyeen, jossa Allen oli rumpalina 1970-luvun loppuun. 80-luvulla Eurooppaan muuttanut Allen on soittanut vuosien varrella useissa eri kokoonpanoissa. Sen lisäksi hän on tehnyt merkittävää soolouraa ja häntä pidetään yhtenä arvostetuimpana rumpalina kautta aikojen. Tony Allen myötävaikutti suuresti myös afrobeatin uuteen aaltoon 90-luvun loppupuolella.

Yhtyeen toinen keulahahmo, alun perin lahtelainen Jimi Tenor on tunnetusti omaa tietään kulkeva moni-instrumentalisti ja säveltäjä. Hän on tehnyt uraa myös soitinrakentajana ja valokuvaajana. Arvostettu Strut Records julkaisi neljäntenä osana Inspiration/Information -levysarjasta Jimi Tenor & Tony Allenin albumin vuonna 2009. Albumi sai mairittelevat arviot ja herätti paljon kiinnostusta.

Jimi Tenor & Tony Allen -kokoonpanossa soittavat Jimi Tenor (huilu, saksofoni, koskettimet), Tony Allen (rummut), Mc Allonymous (laulu), Ekow Alabi Savage (perkussiot), Akinola Famson (perkussiot), Daniel Allen Oberto (trumpetti), Kalle Kalima (kitara) ja Sometimer (basso).

24. Elojazz järjestetään Oulussa 2.-5. elokuuta. Aittatorin konsertteja 3.-4.8. tähdittävät myös Grammy-palkittu Dee Dee Bridgewater Norrbotten Big Bandin solistina, Viktoria Tolstoy & Oulu All Star Big Band, Manuel Dunkel Quartet ja Dirty Harry’s Rock ’n Roll Big Band. Jatkoklubeilla yleisöä tanssittavat Helsingissä maineeseen nousseet We Jazz Dj:t, Mopo ja Timo Lassy Trio. Päätöskonsertissa esiintyvät suomijazzin kärkinimi Verneri Pohjola Quartet ja helsinkiläis-berliiniläinen Klima Kalima. Elojazzin perjantain konsertti Aittatorilla avaa Oulun juhlaviikot.

Lisätiedot ja haastettelupyynnöt: tuottaja Jenny Kilponen, 044 333 5581, jenny@oulunjuhlaviikot.fi

Elojazz järjestetään 24. kerran 2.-5. elokuuta 2012. Tapahtuman tuottaa Jazz 20 ry ja se on osa Oulun juhlaviikot -verkostoa. Elojazzin taiteellinen johtaja on trumpetisti Jukka Eskola.