Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » Aarikan tarina: 60-vuotias ilontuoja

Editor Helsinki Oy / Editori.fi

Aarikan tarina: 60-vuotias ilontuoja

Julkaistu: 28.11.2014 klo 10:00
Julkaisija: Editor Helsinki Oy / Editori.fi

Värikylläiset, suomalaista designia edustavat tyylikkäät Aarikan korut ja lahjaesineet tuovat kestävää iloa niin arkeen kuin juhlaan.

Aarikan historia alkoi puuttuvista napeista. Elettiin 1950-lukua, kun tekstiilisuunnittelijaksi valmistuva Kaija Aarikka etsi suunnittelemaansa villapukuun sopivia nappeja. Niitä ei löytynyt, joten hän päätti veistää ne puusta. Aarikka, yksi Suomen tunnetuimmista brändeistä oli syntymässä.

Napit vaihtuivat koruihin ja lahjaesineisiin, joita tyylikkäät tekstiilit täydentävät. Raaka-aineena on sertifioitu koivu tai mänty. Yhdistämällä puuhun metalleja, muovia, nahkaa tai keramiikkaa luodaan yhä uusia mieltä ilahduttavia, väreissä hehkuvia yhdistelmiä tai ajattoman tyylikkäitä näyttäviä kokonaisuuksia.

- Käytämme puuta sekä luonnonvärisenä että Kaija Aarikan aikoinaan kehittämällä menetelmällä värjättynä. Se jättää pintaan kauniin luonnonmukaisen puuntunnun, kertoo suunnittelusta toisessa polvessa vastaava taiteellinen johtaja Pauliina Aarikka.

Kaunista ja kestävää

Puu on kestävä, lämmin materiaali ja Aarikan tuotteet suunnitellaankin niin, että ne voi jättää perinnöksi. Uusia tuotteita tulee markkinoille koko ajan, mutta kestosuosikit ovat pitäneet pintansa vuosikymmenestä toiseen.

- Klassikkomme, Suomi-kaulakoru on peräisin 60-luvulta kuten myös Keisarinna –kynttilänjalka. Ensimmäiset punaiset joulutonttumme syntyivät 80-luvulla, selvittää Pauliina Aarikka.

Arkeen ja juhlaan iloa ja väriä tuovia esineitä voi hankkia Aarikan myymälästä Pohjois-Esplanadi 27 Helsingin keskustassa, suurimmista tavarataloista sekä Helsingissä sijaitsevasta tehtaanmyymälästä. Jälleenmyyjiä on Euroopan eri maissa sekä Japanissa. Kaikkia tuotteita on saatavissa myös nettikaupassa www.aarikka.fi.  Teksti: Maija-Liisa Saksa

Editori Helsinki Oy - yritysviestinnän asiantuntija

Editori.fi-asiantuntijakanava tuo esille oman alansa asiantuntijat, persoonat ja vaikuttajat. www.editori.fi

Lisätiedot: Valtteri Rantalainen | p. 09 4241 2223 | valtteri.rantalainen(a)editorhelsinki.fi | www.editorhelsinki.fi