Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » Aale Tynnin arkisto Suomalaisen Kirjallisuuden Seuraan

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

Aale Tynnin arkisto Suomalaisen Kirjallisuuden Seuraan

Julkaistu: 02.10.2013 klo 13:54
Julkaisija: Suomalaisen Kirjallisuuden Seura

Runoilija, akateemikko Aale Tynnin (1913−1997) tytär Riitta Seppälä on lahjoittanut Aale Tynnin yksityisarkiston SKS:n kirjallisuusarkistoon.

Aale Tynnin arkistoluovutus sisältää sekä jo julkaistuja että ennen julkaisemattomia runoja, runokäännöksiä, näytelmäkäsikirjoituksia, puheita ja muita Aale Tynnin kirjoituksia lapsuudesta lähtien. Merkittävää on myös Aale Tynnin ja Martti Haavion, runoilija P. Mustapään yhteistyön tulokset, mm. Martti Haavion editointimerkinnöin varustetut Tynnin runokokoelmat sekä Martti Haavion Aale Tynnille luovuttamat käsikirjoitukset, joissa puolestaan näkyy Aale Tynnin toimitusjälki.

Arkistoluovutus sisältää laajan kirjeenvaihdon. Merkittävimmät kirjeenvaihdot hän kävi ensimmäisen aviomiehensä historiantutkija, prof. Kauko Pirisen kanssa 1930−1950-luvuilla ja toisen aviomiehensä kansanrunoudentutkija, akateemikko Martti Haavion kanssa 1940−1950-luvuilla. Lisäksi arkisto sisältää molemminpuolisen kirjeenvaihdon kirjailija Aili Konttisen kanssa sekä kirjeitä kirjailija Gerda Lindgreniltä.

Käsikirjoitusten ja kirjeiden lisäksi arkisto sisältää todistuksia, kunniakirjoja ja valokuvia. Mukana on lisäksi Aale Tynnin perheen ja sukulaisten arkistoaineistoja.

Aale Tynni lahjoitti kirjallista aineistoaan arkistoon myös eläessään. Aale Tynnin kirjailijahaastattelu tehtiin SKS:ssa vuosina 1971–1974.

Aale Tynnin arkisto on tutkijoiden ja muiden kiinnostuneiden käytettävissä järjestämisen ja arkistoluettelon valmistumisen jälkeen.

Lisätietoja: arkistonjohtaja Ulla-Maija Peltonen, ulla-maija.peltonen@finlit.fi, puh. 040 580 4943

Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, SKS on vuonna 1831 perustettu tieteellinen seura ja kulttuurijärjestö: tutkimuslaitos, humanistisen tiede- ja tietokirjallisuuden kustantaja, suullisen ja kirjallisen kulttuurin arkisto ja tieteellinen erikoiskirjasto sekä kirjallisuuden viennin ja kääntämisen tukija. Seuraan kuuluu runsaat 3 000 jäsentä ja sen palveluksessa työskentelee tällä hetkellä lähes sata henkeä. www.finlit.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki