Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » 28.1.2016 Suomen Rahapaja lyö juhlarahan Karl Fazerin 150-vuotisjuhlavuoden kunniaksi. Karl Fazer ja suomalaisuus -juhlaraha suomalaisen makeisteollisuuden uranuurtajalle

Suomen Rahapaja Oy

Julkaistu: 28.01.2016 klo 11:10
Julkaisija: Suomen Rahapaja Oy

Suomen Rahapaja julkaisee tänään Karlin päivänä 28.1.2016 juhlarahan suomalaisen makeisteollisuuden uranuurtaja, kauppaneuvos Karl Fazerin syntymän 150-vuotisjuhlavuoden kunniaksi. Karl Fazer ja suomalaisuus -juhlaraha lyödään hopeisena nimellisarvoltaan 10 ja 20 euron juhlarahana.

Kauppaneuvos Karl Fazer (1866-1932) oli ulkomailla kouluttautunut kondiittorimestari ja suomalaisen makeisvalmistuksen uranuurtaja. Karl Fazer oli edistyksellinen monessakin suhteessa: hän suhtautui intohimolla paitsi tuotteiden laatuun, myös tuotteiden pakkaamiseen ja mainontaan sekä asiakaspalveluun. Fazerin käynnistämä kahvila- ja konditoriatoiminta oli suosittua, ja siitä tuli osa helsinkiläistä kulttuurielämää. Helsingin Kluuvikatu 3:n konditorialiike on avattu v. 1891 ja toimii yhä samassa osoitteessa. Makeisten teollisen valmistuksen Fazer käynnisti v. 1897.

Juhlarahan on suunnitellut Kirsti Doukas

Juhlarahan suunnittelija, Kalevala Korun muotoilujohtaja Kirsti Doukas kertoi juhlarahan suunnittelun taustoista ja suunnittelutyöstä Fazerin järjestämässä aamiaistilaisuudessa Kluuvikadun Karl Fazer Caféssa. Juhlarahan arvopuolta koristaa kaakaopuu hedelmineen, mikä on tunnustus Karl Fazerin uralle sokerileipurina sekä teollisen makeistuotannon uranuurtajana Suomessa. Karl Fazer oli myös suuri luonnonystävä ja lintuharrastaja. Fazerin rakkaus lintuihin näkyy myös juhlarahan tunnuspuolen höyhenkuvioinnissa.

Suomen Rahapajan toimitusjohtaja Paul Gustafsson kertoi siitä, millaisia henkilöitä kunnioitetaan juhlarahalla ja luovutti numeroidut Karl Fazer ja suomalaisuus -juhlarahat Fazerin konsernijohtaja Christoph Vitzthumille, Fazer-konsernin suklaa- ja kaakaoasiantuntija Majlen Fazerille sekä Kirsti Doukasille.

Hopeisia Karl Fazer ja suomalaisuus -juhlarahoja lyödään nimellisarvoltaan 10 ja 20 euron suuruisena. Nimellisarvoltaan 10 euron juhlarahoista 150 kappaletta on numeroitu. Numeroidut hopearahat on sekoitettu 10 000 kappaleen kokonaislyöntimäärään satunnaisesti. Juhlarahoissa on hopeaa suhteessa Ag500/1000, niiden halkaisija on 28,5 millimetriä ja paino 10 grammaa.

Nimellisarvoltaan 20 euron juhlarahoista 150 kappaletta on numeroitu ja ne myydään erikseen pakattuna lasivitriiniin. 20 euron juhlarahojen maksimilyöntimäärä on 5000. Juhlarahoissa on hopeaa suhteessa Ag925/1000, niiden halkaisija on 38,6 millimetriä ja paino 25,5 grammaa.

Lisäksi Suomen Rahapaja ja Fazer ovat tehneet rajatun erän juhlavuoden pakkauksia, jossa yhdistyvät Karl Fazer ja suomalaisuus 10 € -juhlaraha sekä rasia Fazerin Sininen -konvehteja.

Juhlarahat ovat myynnissä Suomen Rahapajan verkkokaupassa sekä jälleenmyyjillä. Hopeisen 10 euron nimellisarvoisen juhlarahan myyntihinta on 38 euroa ja nimellisarvoltaan 20 euron arvoisen 61 euroa. Numeroidun 20 euron nimellisarvoisen juhlarahan myyntihinta on 100 euroa.

Suomen Rahapaja valmistaa juhlarahat valtiovarainministeriön asetuksesta Vantaalla sijaitsevassa tehtaassaan. Juhlarahalla on Suomalaisen Työn Liiton myöntämä Avainlippu-tunnus.

Auli Mikkonen
digitaalisen markkinoinnin ja yritysvastuun asiantuntija
Suomen Rahapaja
auli.mikkonen@mint.fi