Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » 18.2.2016 Mäkihyppy-juhlaraha juhlistaa talviurheilun kisakautta. Uusin urheiluraha mäkihypyn kunniaksi

Suomen Rahapaja Oy

Julkaistu: 18.02.2016 klo 09:57
Julkaisija: Suomen Rahapaja Oy

Suomen Rahapaja julkaisee 1.3.2016 juhlarahan, jolla muistetaan suomalaisille rakkaista urheilulajeista mäkihyppyä. Juhlaraha kuuluu Urheilurahat-rahasarjaan, jonka Suomen Rahapaja lyö valtiovarainministeriön päätöksestä. Valtiovarainministeriön asetus vahvistaa yhden juhlarahan nimellisarvoksi viisi euroa. Mäkihypyn kärkinimiin kuuluva Julia Kykkänen toimii nimikkourheilijana juhlarahalle.

Sarjassa julkaistaan yhteensä yhdeksän eri lajia kunnioittavaa juhlarahaa, joista voimistelu, koripallo, taitoluistelu, lentopallo, jääkiekko ja hiihto ovat jo omat juhlarahansa saaneet. Mäkihyppy-juhlarahan jälkeen on tulossa vielä juhlarahat jalkapallolle ja yleisurheilulle.

Valtiovarainministeriön asetus vuoden 2016 urheilurahoista on luettavissa täällä.

Mäkihyppy-juhlarahaa lyödään 10 000 peilikiiltoisena ja 50 000 tehdaslaatuisena

Juhlarahoja lyödään tehdaslaatuisina enintään 50 000 kappaletta ja peilikiiltoisina 10 000 kappaletta. Rahan halkaisija on 27,25 millimetriä ja paino 9,8 grammaa. Urheilurahat on suunnitellut Nora Tapper.

Proof-laatuinen, yksittäin peilikiiltoiseksi viimeistelty juhlaraha on pakattu rahaa suojaavaan, läpinäkyvään pilleriin ja pahvipakkaukseen. Peilikiiltoisen juhlarahan hinta on 22 euroa. Tehdaslaatuisia juhlarahoja myydään paperiseen rahakuoreen pakattuina hintaan 10 euroa kappale. Kymmenen kappaleen laatikon tehdaslaatuisia rahoja saa omakseen hintaan 62 euroa.

Uusi Mäkihyppy-juhlaraha on ennakkomyynnissä Suomen Rahapajan verkkokaupassa. Julkaisupäivästä 1.3. lähtien juhlarahaa on saatavilla myös jälleenmyyjiltä.

Auli Mikkonen
digitaalisen markkinoinnin ja yritysvastuun asiantuntija
Suomen Rahapaja
auli.mikkonen@mint.fi