Etusivu » Tiedotteet » Kulttuuri ja taide » 100 merkittävää suomalaista tietokirjaa -näyttely Jyväskylän yliopiston kirjastossa

Suomen tietokirjailijat ry

Julkaistu: 13.10.2015 klo 11:06
Julkaisija: Suomen tietokirjailijat ry

Avajaisissa 20. lokakuuta 2015 vieraana palkittu tieto- ja tieteiskirjailija Risto Isomäki. Näyttelyn esittelee Jukka-Pekka Pietiäinen. Näyttely esillä kirjaston kolmannessa kerroksessa 20.10.–6.11.2015. Vapaa pääsy.

Joel Kuortin ja Jukka-Pekka Pietiäisen teokseen 100 merkittävää suomalaista tietokirjaa – Abckiriasta Mustaan orkideaan pohjaava näyttely esittelee tietokirjallisuuden eri lajit ja kunkin lajin merkittävät suomalaiset teokset. Roll-up-näyttely on kiertänyt kirjastoissa ympäri Suomen jo toista vuotta. Jyväskylässä näyttelyssä ovat esillä myös kaikki sata kirjaa. Avajaisten kirjailijavieraana tavataan näyttelyssäkin esillä oleva tieto- ja tieteiskirjailija Risto Isomäki.

100 merkittävää suomalaista tietokirjaa -näyttely ei pyri muodostamaan tietokirjakaanonia. Niin näyttelyn kuin sen pohjana olevan teoksen tarkoitus on haastaa katsoja ja lukija pohtimaan, ovatko juuri mukaan valitut teokset ansainneet paikkansa sadan joukossa. Entä mitä listalta puuttuu? Roll-up-näyttely on toteutettu Tietokirjallisuuden edistämiskeskuksen tuella. Esillä olevat sata kirjaa on koottu Jyväskylän yliopiston kirjaston toimesta.

Avajaisten ohjelma

klo 16.30–17 100 merkittävää suomalaista tietokirjaa -näyttelyn esittely
Kirjaston 3. krs, Jukka-Pekka Pietiäinen

klo 17–17.45 kirjailijahaastattelussa Risto Isomäki
Café Libri, kirjaston 1. krs, haastattelijana Ari Elo

Isomäki ja Pietiäinen ovat haastateltavissa ennen näyttelyn avajaisia.

Risto Isomäki tunnetaan puhuttelevista tieto- ja tieteiskirjoistaan, jotka käsittelevät muun muassa ekologiaa, globalisaatiota ja kehitysmaita. Hän on lähestynyt maapalloa koskevia peruskysymyksiä kirjoittamalla niin seikkailuhenkisiä tieteisromaaneja, joissa globaaleilla ilmasto-ongelmilla on keskeinen asema, kuin tekemällä yleisiä tietokirjoja.

Uusimmassa tietokirjassaan Miten Salpausselät syntyivät (Into 2015) Isomäki haastaa aikaisemmat käsitykset Salpausselkien, kahden suuren mannerjäätikön reunamuodostuman, synnystä Etelä-Suomeen. Salpausselkien synnyn kautta Isomäki pohtii laajemmin ilmastonmuutosten syitä ja seurauksia. Isomäen kirjoja on käännetty usealle kielelle.

100 merkittävää suomalaista tietokirjaa -näyttely

Jyväskylän yliopiston kirjasto (3. krs), Seminaarinkatu 15
20.10.–6.11.2015
Avoinna: ma–to 8–20, pe 8–18, la–su 9–16
Vapaa pääsy

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:
Jukka-Pekka Pietiäinen | toiminnanjohtaja | Suomen tietokirjailijat ry
jukka-pekka.pietiainen@suomentietokirjailijat.fi | 050 543 9891

Ari Elo | tiedottaja | Suomen tietokirjailijat ry
ari.elo@suomentietokirjailijat.fi | 040 546 0235

_____

Suomen tietokirjailijat ry on maamme suurin kirjailijajärjestö. Se edistää tietokirjallisuutta, jakaa apurahoja ja palkintoja sekä valvoo tieto- ja oppikirjailijoiden tekijänoikeudellisia ja taloudellisia etuja. Yhdistyksellä on yli 3 100 jäsentä.

suomentietokirjailijat.fi | Facebook | Twitter