Etusivu » Tiedotteet » Koulutus » Yritysten yhteenliittymä Active Learning Alliance kehittää tulevaisuuden opetusratkaisuja

Samsung Electronics Nordic

Julkaistu: 29.01.2016 klo 11:00
Julkaisija: Samsung Electronics Nordic

Opetusalalla toimivat yritykset ovat perustaneet uuden aktiivista oppimista edistävän yhteenliittymän. Sen tavoitteena on tukea oppilaitoksia muutoksessa yhdistämällä pedagogia, oppimaisema, erilaiset palvelut ja teknologia uudenlaiseksi kokonaisratkaisuksi. Keskeinen osa Alliancen toimintaa ovat Learning Lab -oppimislaboratoriot, joita se avaa seitsemälle paikkakunnalle Suomessa.

Yhä useammassa suomalaisessa oppilaitoksessa opetuksen kehittämistä ohjaavat aktiivisen oppimisen ja pelillistämisen periaatteet. Oppilaita haastetaan valmiiden vastausten antamisen sijaan luovaan ongelmanratkaisuun. Keskeistä aktiivisessa oppimisessa ovat pedagogiikan lisäksi uudenlaiset tila- ja kalusteratkaisut, sekä teknologia, jotka vapauttavat oppilaat pulpeteistaan liikkumaan.

Active Learning Alliancen perustajajäseniin kuuluvat opetusalalle ratkaisuja tarjoavat Samsung Electronics, Isku Interior Oy ja Edutukku Oy. Palveluita ja tuotteita Active Learning Alliancessa toimittavat Qroom Oy, Seppo, ThingLink, Treston, eOppi, Samsung Service ja Beiz.

- Active Learning Alliance -yhteenliittymän yrityksiä yhdistää intohimo edistää koulutusta noudattaen korkeaa moraalia. Jäsenemme jakavat tietoa ja kokemuksen kautta parhaaksi havaittuja käytäntöjä. Oppilaitoksille tarjoamme paketoituja ja täysin räätälöityjä ratkaisuja, joissa niitä ei kuitenkaan pakoteta tai sidota yhteenliittymän jäsenten palveluiden käyttöön, Samsungin Head of IM & Telecom Antti Holopainen sanoo.

Yhteenliittymä avaa seitsemän opetuslaboratoriota Suomeen

Active Learning Alliance kehittää ja testaa palvelujaan Learning Lab -opetuslaboratorioissa, jotka avataan Espooseen, Lahteen, Tampereelle, Turkuun, Jyväskylään, Kuopioon ja Ouluun. Kuhunkin Learning Lab -tilaan on rakennettu oppimisympäristö, teknologia ja oppimaisema. Laboratoriot toimivat Isku Interior Oy:n myymälöiden yhteydessä.

- Learning Lab on paikka, missä pääsemme yhdessä oppilaitosten kanssa testaamaan ja kehittämään ohjatusti tai pelillisen kokemuksen kautta uusia oppimiskokemuksia. Learning Lab toimii myös koulutusten, tapaamisten sekä seminaarien pitopaikkana, Isku Interior Oy:n muotoilujohtaja Antti Olin kertoo.

Yksi Active Learning Alliancen kanssa yhteistyötä tekevistä tahoista on Vantaan kaupungin sivistystoimi.

- Olemme Vantaalla siirtyneet kohti uudenlaista oppimista. Kokemuksemme yhteisöllisestä, uteliaisuutta ruokkivasta oppimisesta ovat olleet erittäin kannustavia. Riippumattomuus ajasta ja paikasta sekä sähköiset oppimateriaalit mahdollistavat itsenäisen tiedonhaun, uudenlaiset ryhmätyöt ja antavat tilaa luovuudelle, Vantaan sivistysviraston kehittämispäällikkö Tuomas Harviainen kertoo tuloksista.

Active Learning on herättänyt jo paljon mielenkiintoa myös Suomen rajojen ulkopuolella.

- Samsungilla seurataan erityisellä mielenkiinnolla suomalaista koulutusta, sillä maamme tunnetaan erinomaisista oppimistuloksista eri puolilla Eurooppaa ja myös Etelä-Koreassa. Yhteenliittymä aloittaa toimintansa kehittämällä ratkaisuja erityisesti kotimaisille opetusalan toimijoille, mutta suuren kiinnostuksen vuoksi tavoitteenamme on jo loppuvuodesta lähteä mukaan myös koulutusvientiin, Samsungin Holopainen kertoo.

Samsung Electronics, Antti Holopainen, p. 040 803 5476, s-posti: a.holopainen@samsung.com

Isku, Antti Olin, p. 044 792 3361, s-posti: etunimi.sukunimii@isku.fi

OS/G Viestintä, Simo Arvo, p. 040 132 5682, s-posti: simo.arvo@osg.fi