Etusivu » Tiedotteet » Koulutus » Yhteishaussa Omnian ammattiopistoon on valittu 1566 uutta opiskelijaa

Omnia

Yhteishaussa Omnian ammattiopistoon on valittu 1566 uutta opiskelijaa

Julkaistu: 11.06.2015 klo 14:16
Julkaisija: Omnia

Yhteishaussa Omnian ammattiopistoon on valittu 1566 uutta opiskelijaa. Lisäksi varasijoilla on 1041 hakijaa. Haettavissa oli 1703 ammatillisen peruskoulutuksen opiskelijapaikkaa, mikä on noin 60 paikkaa enemmän kuin vuonna 2014. Hakijoita oli 3802, joista ensisijaisia 1607. Omnian ammattiopistossa oli yhteishaussa aiempaa enemmän opiskelupaikkoja. Määrällisesti eniten hakijoita oli sosiaali- ja terveysalalla ja liiketaloudessa.

Hakijamäärä noudatteli valtakunnallista trendiä ja on noin 10 % edellisvuotta pienempi. Tähän vaikuttavat yhteishaun uudistukset sekä alueen nuorisoikäluokan pieneneminen ja lukiokoulutuksen vetovoimaisuuden kasvu. Hakijan kannalta tilanne on hyvä, koska opiskelupaikan saaminen on nyt aiempaa varmempaa.

Sosiaali- ja terveysalan ja liiketalouden alan perustutkinnoissa oli viime vuoden mukaisesti määrällisesti eniten hakijoita. Audiovisuaalisen viestinnän hakijamäärä oli kolmanneksi suurin ja siinä tapahtui eniten kasvua. Kauneudenhoitoalan ja elintarvikealan perustutkintoihin oli eniten ensisijaisia hakijoita suhteessa aloituspaikkoihin. Lisäksi elintarvikealan vetovoimaisuus kasvoi tänä vuonna eniten.

Omnia, Espoo, Kirkkonummi ja Kauniainen vastaavat yhdessä alueen koulutustakuun toteutumisesta, joten kaikille perusopetuksen päättäville nuorille varmistetaan opiskelupaikka.

Lisähaussa ja erillishaussa täytetään vapaiksi jääneet opiskelupaikat, ja varasijoilta valituiksi tuleville opiskelijoille oppilaitos soittaa heti opiskelupaikan vapauduttua.

rehtori Maija Aaltola, Omnian ammattiopisto, 050 384 9354
www.omnia.fi

Espoon seudun koulutuskuntayhtymä Omnia on monialainen koulutuksen järjestäjä, joka tarjoaa nuorille ja aikuisille toisen asteen ammatillista koulutusta, oppisopimuksia, lukio-opetusta, työpajatoimintaa sekä vapaan sivistystyön kursseja. Eri-ikäiset oppijat voivat joustavasti yhdistää esimerkiksi opintoja ja harrastustoimintaa mielekkäiksi kokonaisuuksiksi. Omniassa työskentelee 860 alansa ammattilaista ja oppijoita on eri yksiköissä vuosittain yli 60.000.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki