Etusivu » Tiedotteet » Koulutus » Virtuaalimetsä kasvaa kohisten

Virtuaalimetsä kasvaa kohisten

Julkaistu: 18.05.2015 klo 11:16
Julkaisija: Lapin AMK

Virtuaalimetsä on innovatiivinen, peliteknologiaa hyödyntävä oppimisympäristö metsänhoidon suunnittelun opetusta varten.

Ideana on mallintaa metsä- ja maisemasuunnittelun ja puunhankinnan prosesseja ajanmukaisen metsäsuunnitelman pohjalta.

Virtuaalimetsää kasvatetaan hankkeessa joulukuuhun 2016 saakka. Tuloksena on oleva virtuaalinen, monisisältöinen metsäoppimisympäristö, joka mahdollistaa metsä- ja maisemasuunnittelun ympärivuotisen opiskelun ja motivoi metsätalousinsinööriopiskelijoita kehittämään osaamistaan ja ammattitaitoaan nykytekniikan mahdollistamilla keinoilla.

Realistisen näköiseksi visualisoidussa, aitoon metsävaratietoon perustuvassa virtuaalimetsässä tehdään metsänhoidollisia toimenpiteitä ja tarkastellaan niiden vaikutuksia tulevaisuudessa. Tämä ajallisen tarkastelun mahdollisuus parantaa opiskelijoiden päätöksentekokykyä metsäsuunnittelun eri osa-alueilla, sillä kaikki tämänhetkiset ratkaisut vaikuttavat metsän kasvuun ja maisemaan tulevaisuudessa.

Hanke edistää opiskelijoiden ammattiosaamista ja työelämävalmiuksia, joten työelämän käyttöön valmistuu ammattitaitoisempia metsätalousinsinöörejä. Kehitystyö yhdistää Lapin ammattikorkeakoulun osaamisalueita, sillä toteutuksesta vastaavat luonnonvara-ala sekä ohjelmistotekniikan laboratorio pLAB.

Virtuaalimetsän käytöstä hyötyvät metsäalan insinööriopiskelijoiden lisäksi metsäalan toimijat sekä metsänomistajat.

Hanketta rahoittaa Lapin Liitto Euroopan aluekehitysrahastosta. Hanke päättyy joulukuussa 2016.

Lisätietoja Anne-Mari Väisänen, etunimi.sukunimi@lapinamk.fi, p. 040 775 1893.

Lapin ammattikorkeakoulu on Euroopan unionin pohjoisin ammattikorkeakoulu. Sijainti on meille mahdollisuus erikoistua: vahvuutemme on arktinen olosuhdeosaaminen. Hyödynnämme pohjoisen tarjoamia rajattomia mahdollisuuksia niin opetuksessa kuin TKI-toiminnassammekin. Toimipaikkamme sijaitsevat Kemissä, Rovaniemellä ja Torniossa.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki