Etusivu » Tiedotteet » Koulutus » Virkkunen: Euroopan innovaatio- ja teknologiainstituutin tieto- ja viestintätekniikan yksikön tulo Suomeen merkittävä asia

Julkaistu: 17.12.2009 klo 13:01
Julkaisija: Opetusministeriö

Opetusministeri Henna Virkkunen iloitsee Suomen menestyksestä Euroopan innovaatio- ja teknologiainstituutin (EIT) ensimmäisten osaamis- ja innovaatioyhteisöjen valinnassa.

EIT valitsi keskiviikkona kolme osaamis- ja innovaatioyhteisöä, joiden aihealueet ovat kestävä energia, tulevaisuuden tieto- ja viestintätekniikka sekä ilmastonmuutoksen hillitseminen ja siihen sopeutuminen. Päätöksen teki EIT:n hallintoneuvosto Budapestissa. Suomi on mukana tieto- ja viestintätekniikan osaamis- ja innovaatioyhteisössä. Suomen yksikkössä ovat mukana Aalto-yliopisto, VTT ja Nokia ja se tulee sijoittumaan Otaniemen kampukselle.

- EIT:n osaamis- ja innovaatioyhteisöjen toimintaan osallistuminen ja yksikön saaminen Suomeen tukee erinomaisesti yliopistouudistusta. Se mahdollistaa osallistumisen kansainvälisesti korkeatasoiseen korkeakoulutuksen ja tutkimuksen osaamisverkostoon, jota painotettiin innovaatiojärjestelmämme kansainvälisessä arvioinnissa, toteaa ministeri Virkkunen.

- - -

Vuonna 2008 toimintansa aloittaneen Euroopan innovaatio- ja teknologiainstituutin (EIT) tavoitteena on vahvistaa eurooppalaista korkeakoulutusta, tutkimusta ja innovaatiotoimintaa sekä edistää Euroopan kestävää talouskasvua ja kilpailukykyä. EIT:n tarkoituksena on helpottaa innovaatioiden toteuttamista ja toimia ideahautomona.

Lisätietoa EIT:stä ja valinnoista www-sivulla: http://eit.europa.eu/

- - -

- opetusneuvos Petteri Kauppinen (opetusministeriö), puh. 040 520 0702