Etusivu » Tiedotteet » Koulutus » Vastaisku Vaivoille-luento Pielavedellä 12.5.2015 klo 18.00

Suomen Tule ry

Vastaisku Vaivoille-luento Pielavedellä 12.5.2015 klo 18.00

Julkaistu: 08.05.2015 klo 06:00
Julkaisija: Suomen Tule ry

Pielavedellä Vastaisku Vaivoille-luento tiistaina 12.5.2015 klo 18.00 – 20.00

Paikka: Suojala, Puistotie 8, 72400 Pielavesi. Luennoijana Eeva-Liisa Julkunen.

Lisätietoa luentokiertueesta: Suomen Tule ry, Johanna Kujala, puh. 040 574 1922, johanna.kujala@suomentule.fi

Vaivaako selkäkipu, nivelrikko tai osteoporoosi?

Vastaisku vaivoille -luentokiertue opettaa ja innostaa huolehtimaan tule-terveydestä

Mitä tuki- ja liikuntaelinongelmat ovat? Miten niitä voi ehkäistä ja hoitaa?

Näihin kysymyksiin tarjoavat vastauksia maksuttomat Vastaisku vaivoille -yleisöluennot, joita järjestetään tänä vuonna 44 paikkakunnalla. Luennoilla käsitellään monipuolisesti tuki- ja liikuntaelinten (tule) ongelmia, kuten selkä- ja nivelvaivoja sekä osteoporoosia. Luennon pitää alan asiantuntija ja luennolle osallistujat saavat mukaansa monipuolisen materiaalivihon. Lisäksi paikallisyhdistykset ja -osastot ovat mukana esittelemässä vertaistuki- ja toimintamahdollisuuksiaan.

Tänä vuonna luentomateriaali on uudistettu, jotta luennot antaisivat entistä täsmällisempää tietoa.
Samalla luentomateriaalista on tehty erilaisten käytännön vinkkien ja esimerkkien avulla kuulijoita entistä voimakkaammin aktivoiva.

– Haluamme tarjota tietoa ja vinkkejä osallistujille ja pyrimme kannustamaan heitä
toteuttamaan oman vastaiskunsa vaivoille, kertoo Johanna Kujala luentokiertuetta
koordinoivasta Suomen Tule ry:stä.

Yleisöluennot ovat jatkuneet vuodesta 2011 ja viime vuonna niille osallistui noin 4 000 ihmistä. Tänä vuonna luento-kiertue toteutetaan seitsemän kansallisen tule-järjestön yhteistyönä ja rahoittajana toimii Raha-automaattiyhdistys. Saatu palaute on ollut erinomaista ja sitä on hyödynnetty luentomateriaalin uudistamisessa. ”Kiitos mahtavasta luennosta, täyttä asiaa mukavasti kerrottuna, on yksi tyypillinen palaute.

– Tyytyväisten osallistujien lisäksi olemme saaneet luentokiertueella kehitettyä tärkeää yhteistyötä tule-toimijoiden keskuudessa, Kujala täydentää.

Yli miljoonalla suomalaisella on jokin pitkäaikainen tuki- ja liikuntaelinsairaus. Tule-sairaudet ovat suomalaisten yleisin syy lääkärissä käyntiin ja eniten työstä poissaoloja aiheuttava sairausryhmä. Ne ovat myös toiseksi yleisin syy työkyvyttömyyseläkkeisiin. Yhteiskunnalle ne maksavat kaikkiaan yli 2,5 miljardia euroa vuodessa. Tule-sairaudet ovat siis kallis, ja väestön yhä ikääntyessä myös kasvava kansanterveysongelma.

Luentokiertueen järjestävät yhteistyössä Huoltoliitto ry, Invalidiliitto ry, Suomen Fysioterapia- ja kuntoutusyritykset FYSI ry, Suomen Nivelyhdistys ry, Suomen Luustoliitto ry, Suomen Selkäliitto ry ja Suomen Tule ry.

Ajantasaiset tiedot luennoista löytyvät osoitteesta www.vastaiskuvaivoille.fi. Olemme myös Facebookissa https://www.facebook.com/pages/Vastaisku-Vaivoille-luennot/1450203321902062?ref=hl ja Google+:ssa

Kevään 2015  muut luentopaikkakunnat:

20.5.2015 Kolari klo 18 - 20,   Kolarin kunnan valtuustosali, Isopalontie 2, 95900 Kolari

26.5.2015 Mäntyharju klo 18 - 20, Mäntyharjun kulttuurisali, Kompantie 22, 52700  Mäntyharju

Suomen Tuki- ja liikuntaelinliitto - Suomen TULE ry on tule-alan toimijoiden liitto, joka edistää kansalaisten tule-terveyttä ja tule-järjestöjen ja -yritysten yhteistoimintaa.