Etusivu » Tiedotteet » Koulutus » Uusia ohjauspalveluja nuorille ympäri Suomen

Uusia ohjauspalveluja nuorille ympäri Suomen

Julkaistu: 21.01.2016 klo 13:40
Julkaisija: Omnia

Nuorten palvelutarpeet ja kasvava nuorisotyöttömyys ovat synnyttäneet Suomeen uuden palvelun, nuorten Ohjaamot. Kaikille alle 30-vuotiaille tarkoitetuista Ohjaamoista nuori saa laajasti neuvontaa ja tukea opiskeluun, työhön tai elämänhallintaan liittyvissä kysymyksissä. Ohjaamoja on nyt 30 paikkakunnalla. Pääosin kuntien ja kuntayhtymien käynnistämien hankkeiden tarkoituksena on rakentaa yhden oven -periaatteella toimiva palvelukokonaisuus nuorten tueksi.

Ohjaamo Espoo kutsuu Espoon Ohjaamo-viikolla 25.–29.1.2016 nuoret ja nuorten vanhemmat, median edustajat sekä muut toiminnasta kiinnostuneet tutustumaan uusiin palveluihin. Valtakunnallisen Ohjaamo-viikon avajaistapahtuma järjestetään Jyväskylän Ohjaamossa maanantaina 25.1.16 klo 13.00–15.00.

Ohjaamo auttaa nuorta eteenpäin

Tyypillisesti Ohjaamosta saa apua työllistymiseen, kouluttautumiseen sekä sosiaalipalveluiden hakemiseen perinteisempien tieto- ja neuvontapalveluiden ohella. Monet Ohjaamot tarjoavat myös erilaisia ryhmiä ja tapahtumia nuorille yhteistyössä muun muassa yritysten ja järjestöjen kanssa.

-       Ohjaamojen tavoitteena on tukea nuorten kiinnittymistä yhteiskuntaan, koulutukseen ja työhön erilaisissa siirtymävaiheissa. Tärkeää on tuen laaja-alaisuus, ja että oman polun suunnittelussa nuoren omat tarpeet ovat keskiössä. Uutta on myös se, että nuoret ovat mukana aktiivisesti palvelujen suunnittelussa ja arvioimisessa, kertoo Ohjaamo Espoon projektipäällikkö Pekka Räsänen.

Ohjaamojen ja verkko-ohjauspalvelun valtakunnallista kehitystyötä koordinoi Kohtaamo-hanke. Hanke toteutetaan työ- ja elinkeinoministeriön johdolla useiden hallinnon alojen, työelämän ja kolmannen sektorin yhteistyönä. Hanke on osa nuorisotakuun toteutusta Suomessa ja saa rahoitusta Euroopan sosiaalirahastosta. Lisätietoja hankkeen rahoituksesta ja yhteistyötahoista löytyy liitteestä Ohjaamo Espoo.

Lisätietoa ja haastattelut

Espoon seudun koulutuskuntayhtymä Omnia on monialainen koulutuksen järjestäjä, joka tarjoaa nuorille ja aikuisille toisen asteen ammatillista koulutusta, oppisopimuksia, lukio-opetusta, työpajatoimintaa sekä vapaan sivistystyön kursseja. Eri-ikäiset oppijat voivat joustavasti yhdistää esimerkiksi opintoja ja harrastustoimintaa mielekkäiksi kokonaisuuksiksi. Omniassa työskentelee 860 alansa ammattilaista ja oppijoita on eri yksiköissä vuosittain yli 60.000.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki