Etusivu » Tiedotteet » Koulutus » Uusi mediakasvatuksen artikkelikokoelma julkaistaan 29.2.2016

Kansallinen audiovisuaalinen instituutti

Uusi mediakasvatuksen artikkelikokoelma julkaistaan 29.2.2016

Julkaistu: 17.02.2016 klo 12:17
Julkaisija: Kansallinen audiovisuaalinen instituutti

Artikkelikokoelma Monimuotoinen mediakasvatus tarkastelee mediakasvatuksen ajankohtaisia kysymyksiä eri aloilla tutkimuksellisista tai tutkimukseen linkitetyistä käytännöllisistä näkökulmista. Teoksen ovat toimittaneet Leo Pekkala, Saara Salomaa ja Sanna Spišák, ja sen julkaisee Kansallinen audiovisuaalinen instituutti KAVI.

Artikkelikokoelma johdattaa mediakasvatuksen määrittelyihin, tarkastelee mediakasvatusta osana sivistystä, koulutusta ja osallisuutta sekä tarjoaa käytännöllisiä katsantokantoja mediakasvatukseen ihmisen koko elämänkaaressa.

”Hyvän elämän saavuttaminen edellyttää kykyä ja mahdollisuutta osallistua oman elämänsä rakentamiseen, mikä nyky-yhteiskunnassa tarkoittaa muun muassa laaja-alaista toimijuutta suhteessa mediaan. […] Mediakasvatus ja medialukutaidot eivät ole vieraita millekään yhteiskunnan tai ihmisten elämänalueelle, vaan niiden voidaan nähdä olevan läsnä kaikkialla”, kirjoittaa KAVIn apulaisjohtaja Leo Pekkala esipuheessaan.

Monimuotoinen mediakasvatus soveltuu yliopistolliseksi ja ammatilliseksi oppikirjaksi, mediakasvatusta työkseen tekeville ja kehittäville eri alojen asiantuntijoille sekä kaikille aiheesta kiinnostuneille. Artikkelikokoelman toimituksessa on tehty yhteistyötä Tampereen ja Lapin yliopistojen kanssa.

Monimuotoinen mediakasvatus julkaistaan maanantaina 29.2.2016 klo 15.30.
Julkistustilaisuus järjestetään KAVIn toimitiloissa osoitteessa Sörnäisten rantatie 25 A, Helsinki. Ilmoittautumiset tilaisuuteen ke 24.2. mennessä: marjo.pipinen@kavi.fi.

Artikkelikokoelma tulee saataville ilmaiseksi ladattavina pdf- ja epub-tiedostoina osoitteeseen kavi.fi/monimuotoinen-mediakasvatus.

Lisätietoa:
Erityisasiantuntija Saara Salomaa
saara.salomaa@kavi.fi
puh. 0295 338 014

Apulaisjohtaja Leo Pekkala
leo.pekkala@kavi.fi
puh. 0295 338 008

Kansallinen audiovisuaalinen instituutti (KAVI) on opetus- ja kulttuuriministeriön alainen virasto, jonka tehtäviä ovat elokuvien sekä radio- ja televisio-ohjelmien säilyttäminen ja niihin liittyvä tutkimus, audiovisuaalisen kulttuurin edistäminen, kuvaohjelmien tarjoamisen valvonta ja mediakasvatuksen edistäminen.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki