Etusivu » Tiedotteet » Koulutus » Urakehitysmallin kehittäjä Riitta Meretojasta Vuoden Venny

Suomen sairaanhoitajaliitto

Urakehitysmallin kehittäjä Riitta Meretojasta Vuoden Venny

Julkaistu: 11.03.2015 klo 18:00
Julkaisija: Suomen sairaanhoitajaliitto

Sairaanhoitajien koulutussäätiö myönsi 11.3.2015 Venny Snellman -tunnustuspalkinnon HUS:n kehittämispäällikkö Riitta Meretojalle. Tunnustus myönnetään vuosittain rohkeasta, uutta luovasta ja tuloksellisesta toiminnasta hoitotyön kehittämiseksi. Tunnustuksen suuruus on 5000 euroa.

Riitta Meretoja on pitkän linjan hoitotyön kehittäjä. Lasten sairaanhoitajana uransa aloittanut Meretoja on
tehnyt uraauurtavaa työtä sairaanhoitajien kliinisen urakehityksen parantamiseksi. Omassa tutkimustoiminnassaan hän on keskittynyt hoitotyön kliinisen osaamisen ja oppimisympäristöjen laadunarviointiin.

- Riitta Meretoja on työryhmänsä kanssa luonut kliinisen urakehityksen Aura-mallin ja onnistunut sitouttamaan myös muut sen edistämiseen. On hienoa hänelle tämä tunnustus kymmenien vuosien uraauurtavasta ja tuloksellisesta työstä, Merja Merasto Sairaanhoitajien koulutussäätiön hallituksesta sanoo.

Aura-mallissa on erotettavissa viisi ammatillisen pätevyyden tasoa: aloittelija, edistynyt aloittelija ja pätevä sekä asiantuntijatasot taitava ja asiantuntija. Tavoitteena on, että ammattiuramallin avulla jokainen sairaanhoitaja kehittyy pätevän tasolle ja myös säilyttää pätevyytenä.

- Suomessa akateemisia opintoja jatkavat sairaanhoitajat päätyvät lähes poikkeuksetta tutkijoiksi, johtajiksi, opettajiksi tai muihin hallinnollisiin tehtäviin. Kliinisen asiantuntijuuden uraan ei ole ollut olemassa mallia, vaan se on pitänyt luoda. Ura- ja palkitsemismallin tarkoituksena on mahdollistaa sairaanhoitajien uralla eteneminen kliinisessä hoitotyössä sekä lisätä sairaanhoitajien osaamisen hyödyntämistä ja kannustaa elinikäiseen oppimiseen, Meretoja sanoo.

Kunnia-Venny Päivi Voutilaiselle

Sairaanhoitajien koulutussäätiön hallitus myönsi puheenjohtaja Päivi Voutilaiselle kunnia-Vennyn hänen toiminnastaan hoitotyön ja sen koulutuksen kehittämiseksi. Voutilainen on vaikuttanut kehitykseen työtehtäviensä, lukuisten asiantuntija- ja luottamustehtäviensä kautta sekä aktiivisen tieteellisen toimintansa myötä. Sairaanhoitajien koulutussäätiössä hän on ollut mukana jo vuodesta 1996 lähtien. Voutilainen on myös toiminut laajasti myös Sairaanhoitajaliitossa eri luottamustehtävissä, alueyhdistystyössä, asiantuntijana ja keskushallituksen jäsenenä. Hän on pitänyt yhteyttä laajasti sairaanhoitajakuntaan, perustason työntekijöistä aina ministeriin saakka.

Venny Snellman - tunnustusapuraha

Sairaanhoitajien koulutussäätiö on jakanut Venny Snellman -tunnustusapurahaa vuodesta 2000 alkaen.  Säätiö luo toiminnallaan edellytyksiä hoitotyön ammatillisen osaamisen vahvistamiseen ja hoitotyön koulutukseen tukemalla hoitotieteellistä tutkimusta ja merkittäviä hoitotyön kehittämishankkeita.

Lisätietoja

Kehittämispäällikkö Riitta Meretoja (erikoissairaanhoitaja, terveystieteen tohtori ja hoitotieteen dosentti)
HUS, puh.+358 50 3265192, riitta.meretoja@hus.fi

Merja Merasto, Sairaanhoitajien koulutussäätiön hallituksen jäsen, puh. 044 5290046, merja.merasto@sairaanhoitajaliitto.fi

Liitteenä Riitta Meretojan kuva. Kuvaaja Matti Snellman

90 vuotta osaamista, tietoa ja välittämistä

Sairaanhoitajaliitto perustettiin Helsingin Säätytalossa 25.1.1925. Jo perustamisesta lähtien tehtävämme on ollut yhdistää sairaanhoitajat huolehtimaan asiantuntevasta ammatistaan, edunvalvonnasta sekä korkeatasoisesta hoitotyöstä.

Tänään Suomen sairaanhoitajaliitto ry on merkittävä terveydenhuollon vaikuttaja sairaanhoitajia koskevissa asioissa. Tehtävänämme on kehittää hoitotyötä, antaa ammatillista tukea ja edistää sairaanhoitajien asemaa asiantuntijoina. Meihin kuuluu lähes 50 000 hoitotyön ammattilaista. Joukossamme on sairaanhoitajia, terveydenhoitajia, kätilöitä ja ensihoitajia (AMK).

Sairaanhoitajaliiton konserniin kuuluvat myös koulutus- ja kustannusyhtiö Fioca Oy ja Hoitotyön tutkimussäätiö Hotus.