Etusivu » Tiedotteet » Koulutus » Työmarkkinajärjestöjen yhteinen kannanotto: Kesätöistä tulevaisuudenuskoa nuorille

Teknologiateollisuus ry

Julkaistu: 14.02.2013 klo 09:49
Julkaisija: Teknologiateollisuus ry

Teknologiateollisuuden työnantaja- ja työntekijäliitot pitävät tärkeänä, että yritykset tarjoavat työssäoppimis- ja harjoittelupaikkoja sekä kesätyöpaikkoja opiskelijoille ja koululaisille. Näin vahvistetaan teknologia-alojen koulutuksesta ja töistä kiinnostuneiden ja jo opiskelunsa aloittaneiden uskoa tulevaisuuteen.

Teknologiateollisuus ry:n hallitus on haastanut jäsenyritykset ottamaan nuoria kesätöihin – opiskelijoita harjoittelemaan ja hankkimaan kokemusta tulevista työtehtävistä sekä koululaisia tutustumaan työelämään.

- Tavoitteemme on, että kesätyöntekijöiden määrä kasvaa viime kesästä. Tavoite on haasteellinen, mutta yrityksissämme ymmärretään kesätöiden merkitys nuorille ja haaste on otettu vastaan. Teknologiateollisuuden nuorten verkkopalveluun on jo linkitetty runsaasti yritysten kesätyöhakuja, sanoo Teknologiateollisuus ry:n varatoimitusjohtaja Risto Alanko.

Työelämäkokemusta opiskelijoille

Metallityöväen Liiton puheenjohtaja Riku Aalto muistuttaa, että Teknologiateollisuus ja Metallityöväen Liitto ovat työehtosopimuksen osana sopineet tutkintotavoitteiseen koulutukseen liittyvästä työharjoittelusta ja työssäoppimisesta.

- Koulutukseen liittyvä harjoittelu ja työssäoppiminen eivät vaikuta yrityksen palveluksessa olevan henkilöstön työsuhteisiin. Tämä on työpaikoilla hyvä todeta yhdessä luottamusmiehen tai työntekijöiden edustajan kanssa ennen harjoittelujakson alkamista, toteaa Aalto.

Tarjoamalla insinööriopiskelijoille ja muille teknologia-alojen opiskelijoille työharjoittelu- ja kesätyöpaikkoja yritykset varmistavat, että opiskelijat saavat tarvitsemaansa kokemusta työelämään valmistumistaan varten. Jotta työn tarjoajat ja opiskelijat hyötyisivät harjoittelusta parhaiten, on tehtävien vaativuustason vastattava opiskelujen edistymistä.

- Näin varmistetaan yritysten kilpailukyky nyt ja tulevaisuudessa, korostaa puheenjohtaja Pertti Porokari Uudesta Insinööriliitosta.

Työelämään tutustumista koululaisille

Kahden viikon kesäharjoittelua koskeva "Tutustu työelämään ja tienaa" -ohjelma antaa koululaisille mahdollisuuden saada omakohtaisia kokemuksia teknologiateollisuuden yrityksistä ja työtehtävistä. Koululaisten kesäharjoitteluohjelma on yrityksille erinomainen tilaisuus huolehtia siitä, että teknologiateollisuuteen löytyy osaajia myös jatkossa.

- Omakohtaisilla myönteisillä kokemuksilla on merkitystä nuoren tehdessä koulutus- ja ammattivalintojaan, toteaa Ammattiliitto Pron puheenjohtaja Antti Rinne.

Risto Alanko
Teknologiateollisuus ry