Etusivu » Tiedotteet » Koulutus » TTS vahvistaa ja laajentaa autoalan toimintaansa pohjalaismaakunnissa

TTS Työtehoseura

TTS vahvistaa ja laajentaa autoalan toimintaansa pohjalaismaakunnissa

Julkaistu: 18.01.2016 klo 12:02
Julkaisija: TTS Työtehoseura

TTS Työtehoseuran Seinäjoen toimipiste on kehittänyt toimintaansa järjestelmällisesti ensimmäisen toimintavuotensa aikana. Yhteistyötä on viritelty eri toimijoiden kanssa ja vuoden vaihteessa Seinäjoella aloitti ensimmäinen autoalan kouluttaja Tomi Halkola.

– Oma kouluttaja takaa sen, että pystymme palvelemaan asiakkaitamme paremmin ja reagoimaan heidän koulutustarpeisiinsa nopeammin, asiakkuuspäällikkö Mika Palosaari kertoo.

Jyväskylässä on alkamassa ajoneuvoasentajan koulutus ja Seinäjoella järjestetään kevään mittaan useita ajoneuvon tekniikkakoulutuksia. Halkola ja Palosaari myös ottavat vastaan autoalan tutkintoja sekä hoitavat oppisopimuskoulutuksia.

– Suurimman osan teoriajaksoista voimme pitää nyt joko Seinäjoella tai tarvittaessa vaikkapa asiakkaan luona, Palosaari sanoo.

Halkola ja Palosaari hoitavat Tampereelta Lappiin ulottuvaa aluetta. Kauimmainen oppisopimusoppilas on tällä hetkellä Kemissä.

– Nykytekniikka onneksi auttaa yhteydenpidossa ja teoriatuntien pitämisessä, Halkola toteaa.
Mestarimekaanikko innostui opettamisesta

Kouluttaja Tomi Halkola on viihtynyt autojen parissa jo kaksikymmentä vuotta. Hän on korjannut autoja sekä harrastuksenaan että työkseen. Mestarimekaanikko-kisassakin hän menestyi pari vuotta sitten. Seitsemän vuotta sitten Halkola innostui opettamisesta, ja hän on toiminut autoalan opettajana JAKKissa ja Sedussa.

– Minulla on aina ollut periaatteena se, että oli laite uusi tai vanha, se pitää saada itse korjattua. Ja jos en ole osannut, niin sitten olen opetellut, Halkola naurahtaa.

Opetustyössä häntä innostaa saada oppilas ymmärtämään ja ennen kaikkea oivaltamaan asiat itse.

– Kun oppilas saa yhdistettyä teorian käytäntöön, ja oivaltaa, miten homma menee, se on sekä työnantajan, oppilaan ja loppukädessä myös asiakkaan etu, Halkola sanoo.

Nykyautot sisältävät paljon tekniikkaa ja tietokoneilla ohjattuja toimintoja, siksi järjestelmien tunteminen on etusijalla. Haasteena autoalalla on hänen mukaansa ajantasaisen korjaustiedon löytäminen, sillä lähteitä ja kanavia on paljon.

– On tärkeää, että kouluttajat pitävät yllä ammattitaitoaan ja hankkivat aina viimeisimmän tiedon asioista. TTS:llä on sopimukset parinkymmenen autonvalmistajan kanssa ja kouluttajat käyvätkin säännöllisesti tehtailla oppia ja tietoa saamassa, Halkola kertoo.

Lisätietoa:

TTS
Juha Ristiluoma
Yksikön päällikkö, Autoala
puh: 050 565 0604
juha.ristiluoma@tts.fi

Mika Palosaari
Asiakkuuspäällikkö, Autoala
puh: 046 922 1060
mika.palosaari@tts.fi

TTS Työtehoseura on valtakunnallinen koulutus-, tutkimus- ja kehittämisorganisaatio, joka kouluttaa vuosittain noin 10000 opiskelijaa eri alojen ammattilaisiksi. Koulutustoiminnan lisäksi TTS Työtehoseura tutkii ja kehittää noin 100 vuosittaisen projektin avulla työmenetelmien toiminnallisuutta, tehokkuutta ja tuottavuutta.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki