Etusivu » Tiedotteet » Koulutus » Tiedotekooste Taitaja2015 aamupäivä

Tiedotekooste Taitaja2015 aamupäivä

Julkaistu: 06.05.2015 klo 13:06
Julkaisija: Taitaja2015

Cybershop yhteistyökumppanina Taitaja2015-kilpailun visuaalinen myyntityö –sarjassa

Tänä vuonna visuaalinen myyntityö –sarjaan haluttiin jotain uutta ja erilaista. Nuorison suosima Cybershop pyydettiin yhteistyökumppaniksi ja yrityksen toimitusjohtaja Juha Huhtala lähti innolla yhteistyöhön mukaan.

Autokorinkorjauksessa kilpaileva Jasmiina: ”Ei ole erikoista olla ainoa tyttö”

Autokorinkorjaajan on Taitaja2015-kilpailussa hallittava asiakaspalvelu, kolariauton vaurioanalyysi ja kustannusarvio, mittalaitteiden käyttö, pintapeltien oikaisu eri pintaoikaisujärjestelmillä, hitsattavien korinosien vaihto, ruuvikiinnitteisten osien vaihto, muovikorjaus sekä lasien vaihdot.

Turun ammatti-instituutissa toista vuotta autokorinkorjausta opiskeleva Jasmiina Nieminen on lajin ainoa naispuolinen kilpailija. Miesvaltaisella alalla se ei ole Niemisen mukaan erikoista.

– Olen tottunut näihin poikiin, Nieminen nauraa.

Ravintolakokki-lajissa kiinalaiset vieraskilpailijat kova vastus

Ravintolakokki toimii Taitaja-kilpailun aikana ruoanvalmistustehtävissä erilaisiin liikeideoihin perustuvissa keittiöissä. Alkuruokia viimeistelevät kilpailijat ovat aloittaneet Taitaja-finaalin urakkansa tiistaina. Ensimmäisen päivän jälkeen kärjessä on Kasperi Tarikka Tampereen seudun ammattiopistosta.

– Meidän suosikkimme on Kasperi, joka oli eilen ykkönen. Häneen voisi iskeä kaikki rahat. Kiinasta tulleet vierailijakilpailijat ovat myös olleet todella hyviä. He tekivät eilen hienoja annoksia, pojat intoilevat.

Taitaja2015-kilpailun hiusmuotoilu-kilpailusarjan tuomaristossa menestyneet Taitajat

Hiusalan tuomareina toimii tänä vuonna neljä vuosien varrella Taitaja-kilpailuissa menestynyttä kilpailijaa: Siiri Härmä, Aki-Matti Kallio, Teea Sinervo ja Joona Jaakkola.

Suomen kilpailuvalttina työvaatteet

Taitaja2015 painopistealueet työturvallisuus, yrittäjyys, kestävä kehitys ja työhyvinvointi näkyvät vahvasti vaatteenvalmistuksessa. Kestävää kehitystä kunnioittaen kilpailijat valmistavat vanhasta työliivistä työvälinekassin. Kilpailussa valmistetut vaatteet päätyvät käyttöön oppilaitoksiin sekä opettajien työhousuiksi. Viimeisessä yllätystehtävässä valmistettavat tuotteet lahjoitetaan hyväntekeväisyyteen.

Legorobottien kautta demotaan oikeaa tekniikkaa

Taitaja2015- kilpailussa tietojenkäsittelyn lajiareenalla hyrrää legorobotit. Ei siis mitä tahansa ”suoraan paketistalegoja” vaan tutkivan oppimisen kautta kehitettyjä robotteja. Opetusmenetelmää on käytetty parisen vuotta Turun ammatti-instituutissa.Ohjelmoinnin kursseilla on tehty legorobotteja tutkivan oppimisen menetelmää hyväksi käyttäen.

Verkkosivuratkaisuja ammattitaidon SM-kilpailussa

Messukeskuksen osastolla 206  kilpailijat saavat ohjeet verkkosivujen toteuttamiseen. Tiistaina alkaneessa kilpailussa testataan kilpailijoiden kykyä tuottaa käytettävyydeltään miellyttäviä ja teknisesti toimivia verkkosivustoja. Lajissa vaaditaan kilpailijoilta taiteellista luovuutta ja verkkosivujen tuottamisprosessin vaiheiden tuntemista.

Eläintenhoidossa jatketaan pieneläimillä

Kilpailun toisena aamuna neljä kilpailijaa suuntasi ani varhain hoitamaan aamulypsyä Sauvoon. Iltapäivän aikana nämä kilpailijat esittävät taitojaan pienkuormaajan kanssa lajin ulkoalueella.

Loput kilpailijat ovat vuoronperään työskennelleet kultaistennoutajien turkin hoidossa. Kilpailijoiden tehtävänä on esittää työskentelyään trimmauksessa selittäen tuomareille jokainen suorittamansa toimenpide. Kun trimmaus on suoritettu, valmistautuu kilpailija työskentelemään eläinkaupassa, jossa tehtävänä on käsitellä pieneläimiä, kuten marsuja, rottia ja kaneja.

Viimeisenä vuorossa on kissan käsittelyyn keskittyvä tehtävä, jossa kilpailijan suorituksessa painottuvat asiakaspalvelutaidot. Kissan omistaja noutaa kissansa hoitolasta ja eläintenhoitajan tehtävänä on antaa tuoreelle kissanomistajalle vinkkejä liittyen kissan hoitamiseen.

Lähihoitajille haastetta toiseen kilpailupäivään

Keskiviikkona Taitaja2015-kilpailun toisena päivänä lähihoitajien alueella olivat toimintakeskuksen nuoret. Aamulla kilpailijat suunnittelivat päivän ohjelman, ja toteuttivat sen perään. Kilpailuaikaa oli varattu eilisen tehtävän tavoin kolme ja puoli tuntia. Paikalle saapuneiden nuorten tehtävänä oli esittää syrjäytyneitä päihteiden väärinkäyttäjiä.

Tuomari Eeva Salokangas piti tehtävää hyvin haastavana.

Liitteissä asiakohtaiset tiedotteet ja kuvia.

Taitaja2015-tapahtuma, valtakunnallinen ammattitaidon SM-kilpailu, TaitajaPLUS sekä Taitaja9, pidetään 5.–7.5.2015 Turun Messu- ja Kongressikeskuksessa sekä HK Areenalla. Tapahtuman järjestävät yhteistyössä Skills Finland ry, Turun ammatti-instituutti, Axxell Utbildning Ab, Bovallius-ammattiopisto, Lounais-Suomen koulutuskuntayhtymä, Peimarin koulutuskuntayhtymä, Salon seudun koulutuskuntayhtymä, Raision seudun koulutuskuntayhtymä ja Turun Ammattiopistosäätiö.

Taitaja2015 viestii monin tavoin. Voit ladata painokelpoisia kuvia tapahtumasta ja eri kilpailulajeista Kuvat.fi
-palvelusta. Lisäksi käytössäsi on Taitaja2015 Youtube, Twitter, Instagram- ja Facebook-tilit. Nettiradio sekä verkkouutiset.  Kaikki linkit sekä yksityiskohtaiset tiedot eri kilpailulajeista ja tehtävistä löydät myös www.taitaja2015.fi etusivulta.