Etusivu » Tiedotteet » Koulutus » Tiedote: Onko suomalaisten lasten juomakulttuuri luuston tuho?

Suomen Luustoliitto

Tiedote: Onko suomalaisten lasten juomakulttuuri luuston tuho?

Julkaistu: 21.08.2014 klo 14:22
Julkaisija: Suomen Luustoliitto

TIEDOTE 21.8.2014

Onko suomalaisten lasten juomakulttuuri luuston tuho?

Maito sisältää runsaasti elimistölle tärkeitä kivennäis- ja hivenaineita, vitamiineja sekä proteiineja. Se onkin luustoterveyden näkökulmasta varsinainen tehojuoma. Maidon on todettu edistävän luumassan karttumista ja pituuskasvua. Maidottoman ruokavalion on taas todettu olevan yhteydessä lisääntyneeseen murtumariskiin.

Maito ja maitovalmisteet ovat pitkään kuuluneet keskeisenä osana suomalaiseen ruokakulttuuriin. Suomalaiset lapset ja nuoret saavatkin nestemäisistä maitotuotteista suurimman osan kalsiumista. Maitovalmisteet ovat myös tärkeä proteiinin ja D-vitamiinin lähde lasten ja nuorten ruokavaliossa.

Asiantuntijat ovat huolissaan suomalaisten lasten juomatottumusten muutoksista: maito ja maitotuotteet korvataan limsoilla ja energiajuomilla. Limsat sisältävät runsaasti energiaa, mutta eivät ravintoaineita. Ne ovat toisin sanoen täynnä tyhjää energiaa eikä luusto saa niistä tarvitsemiaan kivennäis- ja hivenaineita. Lisäksi juodut kalorit säätelevät heikommin ruokahalua kuin kiinteä ruoka. Limsojen runsaan käytön on todettu olevan yhteydessä myös nopeaan painonnousuun sekä muihin epäterveellisiin ruokailutottumuksiin ja elämäntapoihin.

Luustoterveellisen ruokavalion perustana on hedelmille, kasviksille ja viljatuotteille perustuva ruokavalio. Luustoterveellisessä ruokavaliossa pätevätkin vahvasti samat kulmakivet kuin sydänystävällisessä ruokavaliossa:

• runsaasti kasviksia ja hedelmiä
  • runsaskuituisten täysjyväviljatuotteiden suosiminen
  • kalaa vähintään kahdesti viikossa
  • kovien rasvojen saannin rajoittaminen
  • virvoitusjuomien ja sokeripitoisten elintarvikkeiden käytön rajoittaminen
  • vähäsuolaisen ruoan suosiminen.

Sydänystävällinen ja luustoterveellinen ruokavalio sisältävät hyvin samoja peruskulmakiviä.

Lisätietoja: Dosentti (ravitsemustiede), ETT, tutkija Heli Viljakainen, e-mail: heli.viljakainen@helsinki.fi

Suomen Luustoliitto ry on valtakunnallinen kansanterveys-, potilas- ja liikuntajärjestö, joka yhdessä jäsenyhdistystensä kanssa edistää kansalaisten luustoterveyttä ja yleistä hyvinvointia. Luustoliiton tarkoituksena on lisätä tietoutta luustosta sekä yhteistyössä eri toimijoiden kanssa vähentää osteoporoosin, kaatumisten ja luunmurtumien ilmaantuvuutta. Luustoliitto pyrkii turvaamaan luustokuntoutujille varhaisen tutkimuksen, hyvän hoidon ja toimivan kuntoutuksen.