Etusivu » Tiedotteet » Koulutus » Tampereen Hevoset-messuilla nähdään 5.–6.4. alan tähtiä ja upeita kilpailuja

Tampereen Messut

Tampereen Hevoset-messuilla nähdään 5.–6.4. alan tähtiä ja upeita kilpailuja

Julkaistu: 26.03.2014 klo 09:31
Julkaisija: Tampereen Messut

SUOMEN SUURIMMAT HEVOSALAN MESSUT OVAT YHÄ LAAJEMMAT

Ennätysmittoihin kasvaneet Hevoset-messut toteutetaan 5.–6.4.2014 Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksessa. Kahteen halliin laajentuvassa tapahtumassa on lähes 160 näytteilleasettajaa Suomen lisäksi Ruotsista, Norjasta, Liettuasta ja Virosta. Aiempaa monipuolisempi ohjelma tarjoaa runsaasti esityksiä ja neljä huipputason esteratsastuskilpailua, joista osa on myös Toto-pelikohteita. Tampereen Hevoset-messut ovat todelliset hevosihmisten keväiset kokoontumisajot, jossa ratsu- ja ravipuolen ammattilaiset, harrastajat sekä hevosista hurmaantunut suuri yleisö kohtaavat.

Messujen avajaiset järjestetään lauantaina 5.4. klo 9.30. Avauspuheen otsikolla Hevosen puheenvuoro pitää Hevosurheilu-lehden päätoimittaja Jussi Lähde. Europarlamentaarikko Anneli Jäätteenmäki kertoo aiheesta Hevostalouden näkymät EU:n alueella. Suomen Ratsastajainliitto ry:n ja Suomen Hippos ry:n hallitukset julkistavat avajaisissa valintansa Vuoden Kavionjälki -tunnustuksen saajaksi. Avajaiset ja messut juontaa Joanna Kuvaja. Median edustajat voivat haastatella puhujia ja palkittua tilaisuuden jälkeen. Median akkreditoituminen: www.hevosmessut.fi (Medialle).

Ohjelmassa on upeita kilpailuja, esityksiä ja rotuesittelyjä, haastatteluita, seminaareja, tietoiskuja ja koulutustilaisuuksia sekä työnäytöksiä. Korkeatasoisissa esteratsastuskilpailuissa nähdään esimerkiksi huippuratsastajat Paul Argus, Sanna Backlund, Susanna Granroth ja Eveliina Talvio. Muita tähtiesiintyjiä ovat kenttäratsastusklinikan vetäjänä toimiva kenttäratsastaja Elmo Jankari sekä kouluratsastusklinikan vetävä kouluratsastaja Terhi Stegars. Kari Vepsän johdolla saadaan tietoa hevoskoulutuksesta ja ongelmahevosen käsittelystä. Haastateltavana on myös Suomen ensimmäinen eläinsuojeluasiamies Sari Salminen. Luennoitsijoista mainittakoon hevossairauksien erikoiseläinlääkäri Jonna Jokisalo, joka kertoo hevosten hätätapauksista, ja eläinlääkäri Leena Väihkönen, jonka aiheena on tamman siemennys, varsominen ja varsan hoito.

Uudessa E-hallissa yleisö voi ihailla hevosia karsinoissaan. Joukossa on jälleen myös maailman kookkain hevosrotu Shire. Keppihevosalueella riittää vauhtia ja ulkona on tarjolla hevosajelutusta ja talutusta. Viihteellisen ja hyödyllisen ohjelman lisäksi messuilta löytyy laajat valikoimat tuotteita ja varusteita sekä messutarjouksia. Tutustu messuihin ja ohjelmaan: www.hevosmessut.fi.

Esteratsastuskilpailut

Team Eurohorses ry ja Agrimarket järjestävät neljä esteratsastuskilpailua. Hevoset-messujen Agrimarket Areena toimii ensimmäisen kerran näyttämönä näin korkeatasoisille kilpailuille. Lauantaina 5.4. klo 16.15–17.15 hypätään Agrimarket Junior Trophy -esteratsastuskilpailu 120-tasolla. Kilpailuun osallistuvat mm. Nina Kontio, Miisa Pulkkanen ja Eveliina Talvio. Palkinnot: 1. sija 200 €, 2. sija 100 €, 3. sija 80 €, 4.–6. sija 50 €.  World Cup voittaja, senioreiden nelinkertainen esteratsastuksen Suomen mestari Mikael Forstén ja Agrimarketin edustaja Taavi Tonttila valitsevat luokan kaikkien osallistujien joukosta kykyjensä puolesta kolme ratsastajaa, jotka oikealla valmentautumisella sekä hyvällä motivaatiolla voivat kehittyä huippuratsastajiksi. Nämä kolme Agrimarket Future Talent -ratsukkoa voittavat ainutlaatuisen valmennus- ja kilpailuviikon Mikael Forsténin kanssa 10.–15.6. Kirkkonummen Evitskogissa Eriksnäs-areenalla.

Lauantaina klo 17.15–19.00 hypätään 130-tasolla Prix de Agrimarket -esteratsastuskilpailu, joka on Toto-pelikohde. Kilpailuun osallistuvat mm. Paul Argus, Sanna Backlund, Susanna Granroth ja Susanna Rautanen. Palkinnot: 1. sija 400 €, 2. sija 250 €, 3. sija 150 €, 4. sija 100 €, 5. sija 80 €, 6. sija 50 €.

Sunnuntaina 6.4. klo 14.00–15.00 on vuorossa Toto-pelikohteena oleva Agrimarket Tammer Trophy -esteratsastuskilpailu, joka hypätään 140-tasolla. Kilpailuun osallistuvat mm. Paul Argus, Sanna Backlund, Julia Engblom, Susanna Granroth, Tomas Kiviranta, Miisa Pulkkanen, Jukka Rantanen, Eveliina Talvio ja Johanna Talvio. Palkinnot: 1. sija 1200 euroa, 2. sija 800 euroa, 3. sija 500 euroa, 4. sija 250 euroa, 5. sija 100 euroa ja 6. sija 50 euroa.

Sunnuntaina klo 15.30–16.30 kisataan Agrimarket Kerbl Six Bar -korkeushyppykilpailu, jossa hypätään kuusi estettä. Ensimmäinen este on matalin ja seuraavat aina korkeampia. Jos ratsukko selvittää radan virheittä, se pääsee jatkoon. Jatkokierrokselle esteitä korotetaan. Jos ratsukko jälleen selviää haasteesta, esteitä korotetaan jälleen. Tämä jatkuu kierros kierrokselta korkeintaan neljän kierroksen ajan, jonka jälkeen virheettömästi hypänneet jakavat voiton. Kilpailuun kutsutaan 6–8 ratsukkoa. Mukana ovat mm. Paul Argus, Tomas Kiviranta ja Jukka Rantanen. Palkinnot: 1. sija 600 €, 2. sija 400 €, 3. sija 300 €, 4. sija 200 €, 5. sija 100 €, 6. sija 100 €.

Valjakkoajokilpailu

Lauantaina ja sunnuntaina klo 12.30–13.15 järjestetään Agrimarket-Kerbl indoor -valjakkoajokilpailu. Vauhdikkaassa minimaraton-kilpailussa toisistaan mittaa ottavat Suomen parhaat valjakkokuskit, joista osa on kilpaillut aina MM-tasolla asti. Messujen valjakkokilpailu on yhdistelmä tarkkuusajoa ja maratonestettä, jossa sekä nopeus että virhepisteet ratkaisevat. Areenalla nähdään hevosvaljakoiden maajoukkuekuskit. Kilpailevat valjakot ovat Jarmo Tauriainen - Yk Dark Pierro & Yk Dark Ulkje, Tove-Maria Holmasto - Pluto Hires & Siglavy Cicero, Marko Särmäharju - Coen D, Talvikki Järvinen - Fast Freddy van Egenowen, Saana Hakala - Brudvik Dewin, Ben Simonsen - Artemis ja Heidi Sinda - Hessin Myrsky & Hessin Iida.

Toto-pelit

Messuilla järjestettävät esteratsastuskilpailut Agrimarket Tammer Trophy ja Prix de Agrimarket ovat myös Toto-pelikohteita. Omia suosikkiratsukoita voi pelata molempina messupäivinä osastolla A 1040, jossa on Toto-asiantuntijoita perehdyttämässä asiakkaita pelaamisen saloihin. Osastolla voi pelata myös muita viikonlopun Toto-pelikohteita eli kotimaisten ravilähtöjen lisäksi ulkomaisia ravi- ja laukkakohteita. Ravi- ja laukkaratojen tapahtumia pääsee seuraamaan reaaliajassa messujen Toto-kahvilassa TotoTV:n välityksellä.

Tampereella vuosittain pidettävät Hevoset-messut kokoavat yhteen koko hevosalan: ravi- ja ratsupuolen ammattilaiset ja harrastajat sekä perheet ja muut hevosista kiinnostuneet. Hevoset 2013 -messuilla oli 150 näytteilleasettajaa ja 13 365 messuvierasta. Kävijämäärä kasvoi edellisvuodesta 4950 kävijällä.

KUTSU MEDIALLE: Tervetuloa Hevoset 2014 -messuille

AVAJAISET
lauantaina 5.4. klo 9.30–10.00, K-Maatalous Ohjelmalava, E-halli.

• Tervehdyssanat
    Tampereen Messujen toimitusjohtaja Hannu Vähätalo

• Avauspuhe: Hevosen puheenvuoro
    Hevosurheilulehden päätoimittaja Jussi Lähde

• Hevostalouden näkymät EU:n alueella
    Europarlamentaarikko Anneli Jäätteenmäki

• Vuoden Kavionjälki 2014 -palkinnon luovutus

• Avajaiset juontaa Joanna Kuvaja.

HAASTATTELUT

• Avajaiset:
    Median edustajat voivat haastatella avajaispuhujia avajaisten jälkeen.

• Esteratsastuskilpailut:
    Kilpailujen jälkeen kolme parasta ratsastajaa saapuvat median haastateltaviksi lehdistöhuoneeseen (A-halli, 2. krs). Kilpailuihin liittyvät lausunnot ja lisätiedot antaa kilpailujen järjestäjä, valmentaja Pekka Larsen, Team Eurohorses ry, p. 0500 631 693.

• Hevoset-messuihin liittyvät muut haastattelupyynnöt:
    Tanja Järvensivu, viestintäpäällikkö, p. 050 536 8133 tai tanja.jarvensivu(a)tampereenmessut.fi. Voit jättää haastattelupyynnön myös akkreditoitumislomakkeella.

• Median haastattelu- ja kuvausmahdollisuus viimeisenä rakennuspäivänä:
    Halukkaille median edustajille järjestetään mahdollisuus tulla kuvaamaan Suomen suurimpien hevosmessujen rakentamista jo viimeisenä rakennuspäivänä perjantaina 4.4., jolloin paikalla on myös tapahtuman ja esteratsastuskilpailujen asiantuntijoita. Kuvaus- ja haastattelupyynnöt: Tanja Järvensivu, viestintäpäällikkö, p. 050 536 8133 tanja.jarvensivu(a)tampereenmessut.fi.

MEDIAN AKKREDITOITUMINEN

• Median edustajat pääsevät Hevoset 2014 -messuille täyttämällä akkreditoitumislomakkeen osoitteessa www.hevosmessut.fi (Medialle). Myös hevosbloggaajat pääsevät messuille akkreditoitumisen kautta.
  • Akkreditoituneet saavat sähköpostitse tulostettavan vahvistusviestin, jolla pääsee sisään messuille. PRESS-rintamerkki ja pysäköintilippu noudetaan lehdistöhuoneesta.
  • PRESS-rintamerkillä pääsee kuvaamaan areenan viereen / media-alueelle.
  • Messuilla akkreditoituminen tapahtuu pääsisäänkäynnin lippuluukulla, jossa lukee PRESS.
  • Varaudu esittämään pressikortti.

MEDIAN PYSÄKÖINTI

• Pysäköinti on median edustajille maksuton.
  • Median VIP-pysäköintialue on D-hallin läheisyydessä Ilmailunkadun varrella (opastus alueella).
  • VIP-pysäköintialueelle pääsee pressikortilla ja vasta alueelta poistuttaessa tarkistetaan VIP-pysäköintilippu, jonka saa lehdistöhuoneesta.
  • Mikäli pysäköit muualla kuin VIP-alueella, saat lehdistöhuoneesta tähän tarkoitetun lipukkeen.

LEHDISTÖHUONE

• A-hallin 2. kerroksessa. Avoinna messujen mukaisesti: la 5.4. klo 9–19, su 6.4. klo 10–18.
  • Median edustajien tulee noutaa lehdistöhuoneesta Tampereen Messujen PRESS-rintamerkki.
  • Jaossa on tiedotusmateriaalia ja muuta messuinfoa.
  • Toimittajien käytössä on tietokone, nettiyhteys ja tulostin.
  • Maksuton vaatesäilytys.
  • Esteratsastuskilpailujen kolme parasta saapuvat haastateltaviksi lehdistöhuoneeseen.
  • Päivystys lehdistöhuoneessa:
    Tanja Järvensivu, viestintäpäällikkö, p. 050 536 8133,
    tanja.jarvensivu(a)tampereenmessut.fi
    Aino Paavola, viestintäassistentti, p. 0400 914 877,
    aino.paavola(a)tampereenmessut.fi

LEHDISTÖLOUNAS

• Ilmoittaudu lounaalle akkreditoitumisen yhteydessä ja nouda lipuke lehdistöhuoneesta.

MEDIAMATERIAALIT

MESSUINFO

Aukioloajat:

• lauantaina 5.4. klo 9–19
  • sunnuntaina 6.4. klo 10–18.

Sisäänpääsy:

• Aikuiset 15 euroa (K-Plussa-kortilla päivälippu 13 euroa).
  • Opiskelijat ja eläkeläiset 12 euroa (voimassa olevalla kortilla).
  • Lapset 7–15 vuotta 12 euroa (Ikä todistettava. Alle 7-vuotiaat lapset aikuisen seurassa maksutta).
  • Kahden päivän ranneke 20 euroa.
  • Ryhmälippu 12 euroa/hlö (ryhmässä vähintään 10 hlöä).

Kulkuyhteydet:

• Tampereen Messu- ja Urheilukeskus sijaitsee osoitteessa Ilmailunkatu 20, Tampere.
  • Tampereen keskustasta Keskustorilta Messu- ja Urheilukeskukseen liikennöivät Tampereen Joukkoliikenteen linjat 1 ja 7. Aikataulut: aikataulut.tampere.fi, Mobiili: aikataulut.tampere.fi/mobile. Aikatauluneuvonta p. (03) 5656 4700.

Pysäköinti:

• Pysäköintilippu 5 euroa.
  • Pysäköintilipuke tarkistetaan vasta pysäköintialueelta poistuttaessa.

Hallit:

• Tampereen Messu- ja Urheilukeskuksen A-halli ja E-halli.

Järjestäjä:

• Tampereen Messut Oy.