Etusivu » Tiedotteet » Koulutus » Taitaja2016-tapahtuman suojelijaksi pääministeri Juha Sipilä

Taitaja2016

Taitaja2016-tapahtuman suojelijaksi pääministeri Juha Sipilä

Julkaistu: 13.04.2016 klo 09:24
Julkaisija: Taitaja2016

Taitaja2016-tapahtuman suojelijaksi on lupautunut pääministeri Juha Sipilä, joka saapuu ammattitaidon SM-kilpailujen avajaisjuhlaan Seinäjoelle 9.5.2016.

Pääministeri Juha Sipilä esiintyi ammatillisen koulutuksen edustajille viimeksi Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry:n yhteistyöfoorumissa 6.4.2016. Puheessaan hän kysyi, valmistaako ammatillinen koulutus parhaalla mahdollisella tavalla yrittäjyyteen ja viittasi omiin kokemuksiinsa yrittäjänä. Sipilä nosti suomalaisten vahvuudeksi kyvyn löytää käytännönläheisiä ratkaisuja visaisiin ongelmiin.

Puheessaan Sipilä näki erityisen tärkeänä pienten ja keskisuurten yritysten ja ammatillisen koulutuksen välisen yhteyden. Työelämäyhteys on pääministerin omienkin kokemusten mukaan ammatillisella koulutuksella vahvaa. Pääministeri ilmaisi kuitenkin huolensa siitä, valmistaako koulujärjestelmämme parhaalla mahdollisella tavalla yrittäjyyteen ja sen vaatimaan innovatiivisuuteen.

Yrittäjyys Taitaja2016-tapahtumassa

Taitaja2016-kilpailussa Seinäjoella yrittäjyys on yksi pääteemoista. Yrittäjyys on ammattitaidon SM-kilpailuissa ainoa laji, jossa kilpaillaan kolmihenkisin joukkuein.

-        Lajia on muutettu toiminnallisemmaksi. Nyt kilpailijajoukkueet laitetaan enemmän kokeilemaan ja testaamaan. Perinteisten kannattavuuslaskelmien sijaan nyt kehitetään yritysideaa asiakkaiden tarpeiden perusteella, kertoo lajivastaava Tiina Jokela-Lyly Sedusta.

Lajin tuntumassa Seinäjoki Areenassa on esiintymislava, jossa joukkueet esittelevät ratkaisuja tuomareille ja yleisölle parin tunnin välein. Areenan harvat istumapaikat on järjestetty tämän lavan ympärille, jossa yleisö pääsee kuulemaan myös taloushallinto-lajin esityksiä.

Eteläpohjalainen yrittäjyyskoulutus astuu esille Alaseinäjoenkadulla: Näin meillä opitaan yrittäjyyttä! Yrittäjyyden menetelmiä esitellään alakoulusta alkaen.

kuntayhtymän johtaja, rehtori Reija Lepola
Seinäjoen koulutuskuntayhtymä Sedu
reija.lepola@sedu.fi

Taitaja2016 kilpailujohtaja, LitL Liisa Lähdesmäki
Seinäjoen koulutuskuntayhtymä Sedu

www.taitaja2016.fi

Ammattitaidon SM-kisojen, Taitaja-tapahtuman, kilpailijat ovat ammattiin opiskelevia alle 20-vuotiaita tai kilpailuvuonna 20 vuotta täyttäviä.

Taitaja2016-tapahtuman Seinäjoella 10.–12.5.2016 järjestää Skills Finlandin kumppanina Seinäjoen koulutuskuntayhtymä Sedu. Taitaja2016 on avoin yleisötapahtuma, johon odotetaan 40 000 kävijää.

Ammattitaidon SM-kilpailut käydään 43 lajissa Seinäjoki Areenassa ja muilla suorituspaikoilla sen välittömässä läheisyydessä. Noin 400 ammattiin opiskelevaa nuorta kilpailee ammattitaidon suomenmestaruuksista oikeaa työpaikkaa vastaavissa olosuhteissa. Tapahtumassa nähdään myös TaitajaPLUS-ammattitaitokilpailu erityistä tukea tarvitseville opiskelijoille ja Taitaja9-joukkuekisa peruskoulun 9-luokkalaisille.