Etusivu » Tiedotteet » Koulutus » SYL: Kehysriihessä sinetöitiin valitettava päätös leikata opintorahaa

Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL) ry

SYL: Kehysriihessä sinetöitiin valitettava päätös leikata opintorahaa

Julkaistu: 06.04.2016 klo 14:12
Julkaisija: Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL) ry

Kannanotto 6.4.2016

Suomen ylioppilaskuntien liitto on pettynyt siihen, että kehysriihessä ei peruttu leikkauksia koulutukseen ja opiskelijoiden toimeentuloon. “Ennen hallitusneuvotteluja opiskelijat saivat kaksi viestiä: kaikki säästöpäätökset tehdään Smolnassa, eikä koulutuksesta leikata. Hallituksen on turha odottaa kiitosta opiskelijoilta siitä, että koulutuksesta ei erittäin kovien ja etupainotteisten leikkauksien jälkeen leikattu enempää“, summaa puheenjohtaja Heikki Koponen.

Suurin opiskelijoita ja koulutusta koskeva päätös kehysriihessä oli opintotukileikkauksista päättäminen. Hallitus päätti kohtuullistaa historiallisen suurta, 150 miljoonan euron opintotukileikkausta parilla kymmenellä miljoonalla 122 miljoonaan euroon. “Opintorahan yli neljänneksen leikkaus on järkyttävä päätös ja se tulee näkymään opiskelijoiden taloudessa huomattavasti. Hallituksen päätös siirtää opiskelijat yleiseen asumistuen piiriin on ainoa valonpilkahdus tässä risukasassa. Siirto parantaa kaikkein heikoimmassa taloudellisessa asemassa olevien opiskelijoiden mahdollisuuksia täysipäiväiseen opiskeluun huomattavasti”, Koponen jatkaa. SYL toivoo, että opiskelijoiden siirtoa yleisen asumistuen piiriin jatkovalmisteltaisiin läheisessä yhteistyössä opiskelijajärjestöjen kanssa.

Hallituksen esitys lisärahoitukseen koulutuksen osalta on tervetullut, mutta ei juuri lämmitä massiivisten leikkausten rinnalla. Nyt päätetty 105 miljoonan euron kertainvestointi oppimisympäristöjen ympärivuotisen opiskelun kehittämiseen on välttämätön, sillä laadukas opetuksen kehittäminen vaatii myös resursseja. SYL kannustaa korkeakouluja tekemään tiivistä yhteistyötä opiskelijoiden kanssa näissä kehittämishankkeissa.

Puheenjohtaja Heikki Koponen, puh. 044 9065007, etunimi.sukunimi@syl.fi

Sosiaalipoliittinen sihteeri Silja Silvasti, puh. 041 515 2233, etunimi.sukunimi@syl.fi

15 jäsenjärjestöä ja 132 000 yliopisto-opiskelijaa edustava Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL) ry. on maan suurin yliopisto-opiskelijoiden edunvalvonta- ja palvelujärjestö.