Etusivu » Tiedotteet » Koulutus » SYL ja SAMOK kiittävät: Järki voitti! Opintotukea ei heikennetä

Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL) ry

SYL ja SAMOK kiittävät: Järki voitti! Opintotukea ei heikennetä

Julkaistu: 13.03.2015 klo 15:08
Julkaisija: Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL) ry

Tiedote 13.3.2015

Vapaa julkaistavaksi

Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL) ja Suomen opiskelijakuntien liitto - SAMOK ovat todella tyytyväisiä siihen, että säästöpäätös opintotukioikeuden rajaamiseksi vain yhteen tutkintoon kaatuu eduskunnassa.

Tämä peruttu lakiesitys on hyvä muistutus päättäjille siitä, että opintotuki on suuri kokonaisuus, jossa jonkin elementin pieneltä kuulostavan muutoksen seuraukset voivat olla suuria. Näin kävi tälläkin kertaa: opintotukioikeuden epääminen toiselta tutkinnolta olisi vain vaikeuttanut opintopolulla etenemistä.

“Tämän maaliskuisen 13. päivän perjantain opiskelijat tulevat muistamaan onnenpäivänä. Tänään päättäjät näyttivät, että kanttia muuttaa kantaansa löytyy, kun aihetta on. Opintotukioikeuden eväämisellä toisesta samantasoisesta tutkinnosta olisi ollut ikävät ja kauaskantoiset seuraukset, ja nyt ne osattiin välttää”, iloitsevat puheenjohtajat Jari Järvenpää (SYL) ja Joonas Peltonen (SAMOK).

Opiskelijajärjestöjen tavoitteena on, ettei opintotukea heikennetä seuraavalla vaalikaudella. On aika arvioida opintotukeen jo tehdyt lukuisat muutokset ja niiden yhteisvaikutus. Lisäksi opiskelijoille on nyt annettava opiskelurauha, mahdollisuus keskittyä opintoihinsa ja valmistua.

“Katse tulee kääntää korkeakouluihin ja niihin järjestelmiin, joilla todella voidaan tukea opiskelijoiden sujuvaa valmistumista: joustavilla opiskelumenetelmillä, digitalisaation hyödyntämisellä, hyvällä opinto-ohjauksella sekä mahdollisuudella opiskella ympärivuotisesti. Keinoja on, ne pitää vain ottaa käyttöön”, Joonas Peltonen ja Jari Järvenpää sanovat.

puheenjohtaja Jari Järvenpää, p. 044 906 5007, etunimi.sukunimi@syl.fi

puheenjohtaja Joonas Peltonen, p. 050 389 1000, etunimi.sukunimi@samok.fi

#opintotuki

#koulutuslupaus

Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL) ry on opiskelijajärjestö, joka edustaa noin 135 000 perus- ja jatkotutkinto-opiskelijaa.

SYL valvoo opiskelijan etua valtakunnan tasolla opiskelijaa koskevissa asioissa. SYL:n ydinosaamisalueita ovat koulutuspolitiikka, sosiaalipolitiikka ja kansainväliset asiat. Lisäksi SYL:ssä paneudutaan työelämään, tasa-arvoon ja yhdenvertaisuuteen, ympäristöön ja kehitysyhteistyöhön liittyviin kysymyksiin.

www.syl.fi
www.facebook.com/SYL.FIN