Etusivu » Tiedotteet » Koulutus » Suomen paras työpaikka Vincit jyrähtää: Naisen paikka on hiiren ja näppäimistön välissä

Vincit Oy

Julkaistu: 02.09.2014 klo 09:00
Julkaisija: Vincit Oy

Tamperelainen ohjelmistotalo Vincit Oy haluaa lisää naisia ohjelmistoalalle. Yritys osallistuu itse talkoisiin palkkaamalla 20 osaavaa naista seuraavan vuoden aikana.

Naiset käyttävät ohjelmistoja ja sovelluksia siinä missä miehetkin. Ohjelmistojen suunnittelijat ovat kuitenkin pääsääntöisesti miehiä. Arvokas naisnäkökulma jääkin hyödyntämättä ohjelmistokehityksessä. Tietotekniikan liiton it-ura-tutkimus 2013 kertoo, että it-alan työntekijöistä naisia on Suomessa vain 23 prosenttia. Tähän lukuun on laskettu kaikki it-alan yrityksissä työskentelevät henkilöt. Ohjelmistoalan tutkimus- ja kehitystyössä naisten osuus on vielä pienempi.

”Alan sukupuolivääristymä ei kehitä ohjelmistoalaa tai naisten tasa-arvoista asemaa ja palkkakehitystä työmarkkinoilla. Tietotekniikan ennustetaan tulevaisuudessa korvaavan suuren osan perinteisistä työpaikoista ja luovan tilalle uusia. Naiset pitää nyt saada mukaan tähän kehitykseen”, Vincit Oy:n toimitusjohtaja Mikko Kuitunen sanoo.

Naissukupuoli ei ole vapaalippu Suomen parhaaseen työpaikkaan. Palkkauksen perusteena on edelleen lahjakkuus ja taidot. ”Toivomme saavamme työhakemuksia osaavilta ja intohimoisesti ohjelmointialaan suhtautuvilta naisilta. Nyt reilusta sadasta työntekijästämme vain kaksi on naisia. Asetamme tavoitteeksemme, että parin vuoden päästä yrityksemme työntekijöistä naisia olisi 20 prosenttia. Palkkausperusteet ovat kuitenkin täsmälleen samat miehillä ja naisilla”, kertoo Kuitunen.

Taitavia naisohjelmoijia on harmillisen vaikea löytää. Tampereen teknillisen yliopiston sadasta tietotekniikan aloituspaikasta neljän täytti viime vuonna nainen. Ala ei kenties houkuttele naisia, koska sen ajatellaan olevan yksinäistä puurtamista. It-alalla kuitenkin panostetaan työntekijöiden hyvinvointiin ja hyvään työilmapiiriin poikkeuksellisen paljon. ”Ohjelmistoalan yritykset ovat sijoittuneet erittäin hyvin työhyvinvointia mittaavissa työpaikkakilpailuissa. Jo ennen Vincitiä Suomen paras työpaikka -palkinnon on aina voittanut ohjelmistoyritys. Ohjelmistoalalla työympäristö on hyvin tasa-arvoinen ja palkka määräytyy kunkin työntekijän todellisten taitojen ja suorituksen mukaan”, painottaa Kuitunen.

Vincit Oy toivottaa naiset lämpimästi tervetulleeksi työyhteisöön tekemään ohjelmistoihmeitä.

Vincit Oy

Toimitusjohtaja Mikko Kuitunen
mikko.kuitunen@vincit.fi

Henkilöstöjohtaja Johanna Pystynen
johanna.pystynen@vincit.fi

--

Vincit on Suomen paras työpaikka 2014. Vuonna 2007 perustettu Vincit on ohjelmistotalo, jossa työskentelee parhaillaan 105 asiantuntijaa.  Yrityksen pääliiketoiminta on räätälöityjen ohjelmistojen tuotekehityspalvelut. Huippulaadun takeena Vincit tarjoaa toimituksilleen sataprosenttisen tyytyväisyystakuun. www.vincit.fi.