Etusivu » Tiedotteet » Koulutus » Suomen ammattitaitomaajoukkue saapui Brasiliaan – MM-kisa käynnistyy keskiviikkona

Skills Finland

Julkaistu: 09.08.2015 klo 11:00
Julkaisija: Skills Finland

Suomen ammattitaitomaajoukkue Team Finland 2015 matkasi viikonloppuna Brasiliaan valmistautumaan ensi viikolla alkavaan WorldSkills-kilpailuun. WorldSkills São Paulo 2015 -kilpailussa Suomen nuoret kohtaavat lähes 1200 kilpakumppaniaan ympäri maailmaa.

Joukkueeseemme kuuluu 36 nuorta, jotka edustavat eri ammatteja. WorldSkills kokoaa saman katon alle ison joukon eri ammattialoja: MM-kilpailussa mitellään kaikkiaan 50 lajissa, joista Suomi osallistuu 31:een. Suomalaiset kilpailevat muun muassa konepajatekniikassa, kivitöissä, robotiikassa, hiusmuotoilussa ja kultasepän työssä.

Ammattitaitokilpailut ovat kansainvälisellä tasolla tiukkoja kisoja, joihin harjoitellaan kuukausia. Itse kisasuoritus kestää neljä kokonaista työpäivää, joten se vaatii vahvaa fyysistä ja psyykkistä kanttia. Nuorten kesä on kulunut kilpailuun treenatessa.

– Varsinaisia harjoittelupäiviä, jolloin tein kisan ennakkotehtäviä, minulla oli kesän aikana viisi. Töissä peruslaatoitusta tuli kuitenkin treenattua joka päivä, kertoo laatoituslajissa Suomea edustava Johanna Eloranta.

Myös toinen Suomen joukkueen jäsen, elektroniikassa kilpaileva Niko Kinnunen, on harjoitellut kesällä ahkerasti.

‒ Harjoitteluun on mennyt aikaa kuukaudessa ainakin 60‒70 tuntia. Pääsääntöisesti olen tehnyt oman yrityksen työprojekteja ja harjoitellut kisatehtäviä, Niko kertoo.

Tuleva kisa jännittää jo hiukan kumpaakin kilpailijaa, vaikka kilpailutilanteet ovat molemmille tuttuja. Johanna on osallistunut kotimaisen Taitaja-kilpailun lisäksi lukuisiin muihin ammattitaitokilpailuihin. Viime vuonna ammattitaidon EM-kilpailussa EuroSkillsissä Johanna voitti pronssia. Niko taas on osallistunut muun muassa EuroSkills-kilpailuun vuonna 2012.

– Olisi kiva jo päästä tositoimiin! Kisan aikataulu on tiukka ja työt haastavia, joten tavoitteena on ainakin saada kilpailutyö valmiiksi, Johanna suunnittelee.

‒ Mitalia tietysti lähdetään hakemaan. Suomessa ei ole elektroniikasta vielä yhtään WorldSkills-mitalia, joten sen puolesta ei ole väliä, minkä värinen mitali sieltä tulee, Niko toteaa.

Johannan, Nikon ja muiden nuorten kisaurakka alkaa keskiviikkoaamuna 12.8. Edellisenä iltana vietetään avajaisia, jossa kaikkien osallistujamaiden joukkueet esittäytyvät. Avajaisia voi suorata reaaliaikaisesti verkossa osoitteessa www.worldskillssaopaulo2015.com

Suomen joukkueen kisamatkaa voi seurata verkossa

Lisätietoja

Joukkueenjohtaja Pekka Matikainen, Skills Finland ry, puh. +358 50 5322 765, pekka.matikainen@skillsfinland.fi

Viestintäpäällikkö Katja Katajamäki, Skills Finland ry, puh. +358 40 732 0691, katja.katajamaki@skillsfinland.fi

Suomen ammattitaitomaajoukkue Team Finland 2015

Aino Huupponen

Varkaus

Haastattelupyynnöt

Kilpailun aikana kilpailijat eivät pysty vastaamaan puhelimeen tai sähköposteihin. Haastattelupyynnöt tulee toimittaa joukkueenjohtajalle, joka huolehtii pyynnön välittämisestä eteenpäin. Huomioithan, että São Paulossa kello on kuusi tuntia vähemmän kuin Suomessa. Yhteydenotot: joukkueenjohtaja Pekka Matikainen +358 50 5322 765.

WorldSkills São Paulo 2015

• São Paulossa 11.‒16.8.2015 järjestettävä kilpailu on järjestyksessään 43. WorldSkills-kilpailu.
  • Joka toinen vuosi järjestettävä WorldSkills on ammattitaidon MM-kilpailu korkeintaan 23-vuotiaille nuorille.
  • Kilpailuun osallistuu lähes 1200 nuorta 60 maasta.
  • Nuoret kilpailevat 50 lajissa, muun muassa robotiikassa, hiusmuotoilussa, kivitöissä, ravintolapalvelussa ja viherrakentamisessa.
  • Kilpailu levittäytyy 213 000 neliömetrin alueelle Anhembi Parquessa.
  • Kilpailua seuraamaan odotetaan yli 200 000 vierasta.

Skills Finland ry järjestää vuosittain kansalliset Taitaja-, TaitajaPLUS- ja Taitaja9-kilpailut. Yhdistys valmentaa ja lähettää Suomen maajoukkueen kansainvälisiin WorldSkills-, EuroSkills- ja Abilympics-kilpailuihin. Skills Finland kehittää myös huippuosaajien valmennusjärjestelmää, kouluttaa kilpailuasiantuntijoita sekä tuottaa ammattitaitokilpailuihin liittyvää tutkimusta, tiedotusta ja julkaisuja. Yhdistyksen taustavoimia ovat opetus- ja kulttuuriministeriö, Opetushallitus ja ammatilliset oppilaitokset sekä keskeiset työmarkkina- ja opetusalan järjestöt.