Etusivu » Tiedotteet » Koulutus » Suomen ammatillisen koulutuksen kulttuuri- ja urheiluliitto on sydänterveyden edistäjä

Suomen Sydänliitto ry

Julkaistu: 11.04.2011 klo 08:53
Julkaisija: Suomen Sydänliitto ry

Sydänliitto on myöntänyt valtakunnallisen sydänterveyden edistäjän palkinnon Suomen ammatillisen koulutuksen kulttuuri- ja urheiluliitto SAKU ry:lle.
Terveyspoliittisissa tavoitteissaan Sydänliitto on linjannut, että terveyden tulee olla osa koulutusta kaikilla ammattialoilla. Sydänliiton ajaa tavoitteenaan myös sitä, että oppilaitokset ja harjoittelupaikat vahvistavat opiskelu- ja työterveyttä tasa-arvoisesti oppilaitoksesta tai koulutuspaikasta riippumatta. Sydänliitto on todennut, että SAKU ry on edelläkävijä ammattiin opiskelevien nuorten terveyden edistämisessä.

SAKU ry on ollut määrätietoisesti mukana rakentamassa ammattiosaajien työkykypassia. Ammattiosaajan työkykypassi on viisi osa-aluetta sisältävä kokonaisuus, jonka ammattiin opiskelevat suorittavat ammattiopintojensa aikana. Ammattiosaajan työkykypassiin sisältyy terveysosaaminen, toiminta- ja työkykyä edistävä liikunta, työkykyvalmiuksien vahvistaminen, harrastuneisuus ja yhteistyövalmiudet sekä ammatin työkykyvalmiudet.

Ammattiosaajan työkykypassi tarjoaa ammattiin opiskeleville mahdollisuuden saada tietoa, taitoa ja motivaatiota oman työkyvyn ja hyvinvoinnin edistämiseen. Opetusministeriö ja Opetushallitus käynnistivät keväällä 2006 työkykypassin kehitystyön, jonka taustalla oli huoli tulevaisuuden ammattiosaajien toiminta- ja työkyvystä ja jaksamisesta. Syksystä 2006 alkaen passia on kehitetty Suomen ammatillisen koulutuksen kulttuuri- ja urheiluliitto SAKU ry:n koordinoimissa projekteissa ympäri Suomea. Sen käyttöönotto aloitettiin ammatillisessa koulutuksessa syksyllä 2008.

Työkykypassi on sisällytetty ammatillisten oppilaitosten valtakunnalliseen opetussuunnitelmaan. Passin suorittamismahdollisuuden järjestäminen on koulutuksen järjestäjille vapaaehtoista, samoin kuin osallistuminen on opiskelijalle vapaaehtoista.

SAKU ry on vuonna 1949 perustettu ammatillisen koulutuksen oma liikunta- ja kulttuurijärjestö sekä yhteistyöorganisaatio. Sen jäsenenä on 70 ammatillisen koulutuksen järjestäjää. Toiminnan piirissä on noin 115 000 opiskelijaa ja 17500 henkilöstön edustajaa. SAKU ry ilmoittaa tehtäviinsä kuuluvan mm. edistää opiskelijoiden ja henkilöstön hyvinvointia, rakentaa yhteisöllisyyttä ammatilliseen koulutukseen sekä järjestää työkykyä edistävää toimintaa ammatillisen koulutuksen henkilöstölle.

Sydänliitto myöntää vuosittain yhden valtakunnallisen sydänterveyden edistäjän palkinnon sekä useita alueellisia, sydänpiirien esittämiä kunniamainintoja.

Valtakunnallista Sydänviikkoa vietetään 10.-17.4.2011 teemalla Tunne arvosi.

Lisätietoja: Suomen Sydänliitto ry
kehittämispäällikkö Marjaana Lahti-Koski. 050 359 1211 tai marjaana.lahti-koski(at)sydanliitto.fi
järjestöpäällikkö Timo Ruoko, 0400 601 159 tai timo.ruoko(at)sydanliitto.fi