Etusivu » Tiedotteet » Koulutus » Suomen Akatemia haluaa tiivistää tutkimusyhteistyötä Yhdysvaltojen kanssa koulutuksen ja oppimisen alueella

Suomen Akatemia

Julkaistu: 17.01.2012 klo 13:46
Julkaisija: Suomen Akatemia

Suomen Akatemian pääjohtaja Markku Mattila esittää uudenlaisen yhteistyön käynnistämistä Yhdysvaltojen tiedesäätiön National Science Foundationin kanssa kasvatustieteen alueella. Akatemialla, Tekesillä ja NSF:llä on jo kokemusta yhteistyömuodosta, jossa on rahoitettu useista huipputason tutkimusyksiköistä muodostuva virtuaalinen instituutti langattoman tietoliikenteen alalla. Yhteistyötä koulutuksessa ja oppimisessa voitaisiin toteuttaa samankaltaisen mallin mukaisesti. Mattila teki ehdotuksensa Stanfordin yliopistossa tänään koulutusta ja oppimista koskevassa kansainvälisessä konferenssissa.

Akatemia, Tekes ja NSF sopivat viime vuoden lopussa kuuden suomalais-amerikkalaisen ICT-yhteisprojektin rahoittamisesta. Projektit muodostavat virtuaalisen instituutin langattoman tiedonsiirron ongelmien ratkaisuun sekä osaamisen ja innovaatioiden kehittämiseen. Tämän ns. WIFIUS-instituutin (Wireless Innovation between Finland and US) toimintaan kuuluvat erityisesti tiivis tutkimus- ja koulutusyhteistyö ja yhteisten demonstraatioiden luominen. WIFIUS-toimintaa koordinoi Oulun yliopisto.

Pääjohtaja Mattilan mukaan globaalissa maailmassa yksi keskeisempiä ja tulevaisuuden kannalta merkittävimpiä tutkimusalueita on oppiminen. Kasvavaa tarvetta on erityisesti monitieteelliselle ja eri kulttuureja yhdistävälle tutkimukselle. Myös koulutuksen ja oppimisteknologian innovaatiot luovat uudenlaisia oppimisympäristöjä ja mahdollisuuksia.

Mattilan mukaan Suomella on annettavaa mm. lasten ja nuorten koulutuksessa. Esimerkiksi OECD:n PISA-tutkimusohjelman arvioinneissa suomalaisten nuorten osaaminen on OECD-maiden huipputasoa, mikä on seurausta Suomen hyvästä koulutusjärjestelmästä. Monen maan edustajat ovat käyneet tutustumassa Suomen PISA-menestykseen ja siihen johtaneisiin syihin. Sekä Yhdysvalloilla että Suomella on korkeatasoista tieteellistä osaamista kasvatustieteissä.

Lisätietoja: Pääjohtaja Markku Mattila, p. (09) 7748 8210 ja 040 0736 603

Suomen Akatemian viestintä