Etusivu » Tiedotteet » Koulutus » Suomalaisuuden Liitto luopui yksikielisyyden vaatimuksesta ja keskittyy pakkoruotsin lakkauttamiseen

Suomalaisuuden Liitto

Julkaistu: 30.10.2014 klo 12:45
Julkaisija: Suomalaisuuden Liitto

Suomalaisuuden Liitto ry piti syyskokouksensa 29.10.2014 Helsingissä.

Suomalaisuuden Liiton puheenjohtajana jatkaa filosofian maisteri, europarlamentaarikko Sampo Terho.

Liiton hallitukseen valittiin uusina jäseninä kansanedustaja Eero Lehti ja tradenomi Anne Soinila.

Istuvan hallituksen esityksestä syyskokous myös päätti keskustelun ja äänestyksen jälkeen pudottaa Liiton toimintaohjelmasta kohdan, jossa vaadittiin Suomen muuttamista virallisesti yksikieliseksi. Päätöksen taustalla on Liiton halu keskittyä kansalaisten kielioikeuksien positiiviseen puolustamiseen ja pakkoruotsin purkamiseen.

”Olen iloinen hallituksen uusista jäsenistä, jotka varmasti tuovat tuoretta näkökulmaa Liiton toimintaan”, toteaa Terho. ”Pidän myös toimintasuunnitelmaan tehtyjä muutoksia hyvinä. Nyt on aika keskittyä kielikeskustelussa kaikkein oleellisimpaan tavoitteeseen, eli järjenvastaisesta pakkoruotsijärjestelmästä vapautumiseen.”

Lisätietoa: Sampo Terho, 050 5381674

Liiton hallituksen jäsenet ovat 1.1. 2015 alkaen: kansanedustaja Eero Lehti, tradenomi Anne Soinila, professori Ilmari Rostila, valtiotieteiden kand. Simon Elo, hum.kand. Antti Ahonen, vanhempi konstaapeli Hannu Lakee, eduskunta-avustaja Vilhelm Junnila, valtiotieteiden maisteri, LL.M Sakari Linden ja sijoittaja Jarmo Mero.

Suomalaisuuden Liiton perusti vuonna 1906 kirjailija Johannes Linnankoski herättämään ja vahvistamaan suomalaista kansallista tietoutta ja ajattelutapaa sekä kaikin tavoin edistämään suomalaista, erityisesti suomenkielistä kulttuuria. Suomalaisuuden Liitto pyrkii vaikuttamaan maamme kielipolitiikkaan niin, että julkinen valta huolehtii maan suomen- ja ruotsinkielisen väestön sivistyksellisistä ja yhteiskunnallisista tarpeista samojen perusteiden mukaan perustuslain edellyttämällä tavalla. Liitto tavoittelee pakollisen ruotsin opetuksen muuttamista vapaaehtoiseksi kaikilla opetuksen tasoilla. Liitolla on myös pitkä perinne heimotyössä sukukansojen kanssa. Lisäksi liitto vaalii ja kehittää edelleen maamme lippu- ja nimikulttuuria.

Perjantaina  14. marraskuuta 2014  kello 15-17 Liitto järjestää tilaisuuden Kalevalaisen median tilanteesta Karjalan tasavallassa, Eurooppasalissa, Euroopan komission Suomen edustustossa, Malminkatu 16, Helsinki

Lisätiedot:

Sampo Terho