Etusivu » Tiedotteet » Koulutus » Suomalaisia oppimispelejä maailman markkinoille

Tekes tiedottaa

Suomalaisia oppimispelejä maailman markkinoille

Julkaistu: 02.01.2014 klo 15:25
Julkaisija: Tekes tiedottaa

Suomalainen peliyhtiö Eduplus suunnittelee pedagogisesti innovatiivisia oppimispelejä, jotka innostavat oppilaita käyttämään oppimiaan taitoja luovalla tavalla ongelmanratkaisuun. Ainutlaatuinen tuotekehityskonsepti on neljän osaavan tiimin jäsenen taitojen summa.

Eduplus syntyi vuonna 2011, kun neljä kaverusta – opettaja, graafikko, ohjelmoija ja lakimies – perustivat yrityksen. Yhdistämällä taitonsa he luovat ainutlaatuisia oppimispelejä maailman markkinoille.

”Teemme suomalaista koulutusvientiä parhaimmillaan. Meidän tuotteemme ovat juuri niin hyviä, kuin suomalainen koulutusjärjestelmäkin, eli maailman parhaita”, hymyilee yhtiön toimitusjohtaja Jere Linnanen.

Eduplus:an Math Ahoy -peli on jo laajassa kaupallisessa jakelussa. He solmivat syksyllä 2013 merkittävän sopimuksen espanjankielisissä maissa, Espanjassa ja Latinalaisessa Amerikassa, toimivan teleoperaattori Telefonican kanssa. Sopimuksen myötä heidän lippulaivansa, Math Ahoy -oppimispeli, esiasennetaan Telefonican myymiin tablettitietokoneisiin. Peli asennetaan tänä vuonna 20 000 laitteeseen ja ensi vuonna jo miljooniin. Eduplus neuvottelee vastaavasta sopimuksesta myös muiden yhteistyötahojen kanssa.

”Seuraavaksi tähyämme Aasian markkinoille, joilla on valtavaa kasvupotentiaalia. Suomi on meille loistava testilaboratorio. Jos peli menestyy suomalaisissa kouluissa, se voi menestyä missä tahansa. Suomi on kuitenkin niin pieni markkina-alue, ettei kaupallisesti menestyvää ohjelmistoa voi tehdä vain kotimaahan”, pohtii Linnanen.

Varma markkinastrategia

Eduplus:an strategia mahdollisti tavoitteiden toteutumisen.
”Peli oli ladattavissa ensin Appstoresta, josta halusimme saada lisää käyttäjäkokemuksia ja palautteita opetusalan ammattilaisilta ja tutkijoilta. Panostimme pelin markkinointiin kohderyhmille digitaalisissa kanavissa. Positiiviset palautteet mahdollistivat sopimuksen tekemisen.”

Linnasen mukaan seuraavan viiden vuoden aikana kouluissa käytettävien tablettitietokoneiden määrä tulee kasvamaan lähes sadalla miljoonalla laitteella. Siksi esiasennettuihin laitteisiin tähtäävä strategia on osoittautunut oikeaksi.

Ainutlaatuisia oppimispelejä digitaitoisille maailman kansalaisille

Tekes-hankkeena tehty Math Ahoy -oppimispeli on tarkoitettu matematiikan opiskeluun esikoululaisille sekä 1.—2.-luokkalaisille. Siinä lapsi ohjaa merirosvolaivaa historiallisella maailmankartalla yhteen- ja vähennyslaskujen avulla. Oppimistulokset paranevat, kun tietoa sovelletaan luovalla tavalla ongelmanratkaisuun. Pelin vetovoima perustuu siihen, että oppilas kohtaa aitoja valintatilanteita.

Eduplus kehittää jatkossa myös muihin oppiaineisiin soveltuvia pelejä. Tällä hetkellä testausvaiheessa on oppilaita ja ryhmiä integroiva Saarella-oppimispeli, joka on tehty yhteistyössä KUUMA-kuntien kanssa Opetushallituksen rahoituksella.

Tekesin tuki korvaamatonta

”Ilman Tekesiä tämä menestys ei olisi ollut mahdollista. Saimme rahoitustatukea pelin tuotekehitykseen eli henkilöstökustannuksiin. Tekeminen on ollut mielekästä, koska Tekes-hankkeessa saamme tehdä juuri sitä, missä olemme hyviä ja mistä pidämme eniten”, kertoo Linnanen.

Linnanen kehuu yhteistyötä Tekesin kanssa saumattomaksi ja rennoksi. Tekes kannusti vahvasti kaupalliseen ajatteluun ja loi uskoa tuotteen menestykselle.

”Heidän viestinsä on ollut kannustava ja Tekes on avannut meille uusia ovia, koska muuten ensimmäinen tuotteen markkinoille tuominen ja uusien yhteistyökumppaneiden löytyminen ei olisi ollut mahdollista. Olemme päässeet nyt ensimmäiseen tavoitteeseemme eli kaupallisesti merkittävään sopimukseen. Emme vierasta kasvuajatustakaan, mutta meidän fokuksemme on sisällössä. Uskomme että kasvu syntyy tekemällä maailman parasta sisältöä ja etsimme pääomasijoittajia jotka jakavat näkemyksemme”, summaa Linnanen.

Jere Linnanen
Eduplus
jere.linnanen (at) eduplus.fi

Teksti: SST / Jenni Elo