SUOMALAISEN BAROKKIORKESTERIN MARRASKUU
hellii sielua ja pirskahtelee soiton iloa!
Ke 21.11. klo 19.00 Uusi Paviljonki, Kauniainen
Jos et vielä ole kokenut leppoisten loikoilukonserttien autuutta, niin nyt siihen on taas tilaisuus! Suomalainen barokkiorkesteri konsertoi jälleen Uudessa Paviljongissa virkistäen syksyn pimeintä aikaa. Konserttisalin lattia päällystetään patjoilla ja tyynyillä yleisön nauttiessa musiikista makuuasennossa.
To 22.11. klo 10.00 Sellosali, Espoo
BAROKKIA PATJOILLA...lapsille!
Lasten omaan Barokkia patjoilla –konserttiin on vielä muutama lippu jäljellä. Kouluryhmille toimitetaan etukäteen soitin- ja säveltäjäesittelyjä. Barokkiaiheisiin voi tutustua myös hauskalla Linnanpiha – Fibo Junior Zone –sivustolla (www.fibo.fi/linnanpiha). Itse konsertti omistetaan rennolle musiikin kuuntelulle.
To 22.11. klo 19.00 Sellosali, Espoo
Ma 26.11. klo 18.00 Pietarsaaren kirkko
Luovaa leikkiä ja uusia sointeja
Marraskuun makoilu- ja kamarikonserteissa soivat tuttujen barokkisäveltäjien ohella myös tuntemattomammat nimet ja oudommat soittimet. Yhtenä päähenkilönä on Christoph Graupner (1683-1760), jonka musiikkia Fibon tämän kauden päävierailija Sirkka-Liisa Kaakinen-Pilch yhtyeineen on parhaillaan levyttämässä.
- Keväällä levytetään Graupnerin orkesterisarjoja ja ensi syksyllä kamarimusiikkia, Kaakinen-Pilch kertoo. Kamarimusiikkilevyn teemana ovat harvinaiset soittimet chalumeau ja viola d'amore, ja niiden ympärille rakentuvat myös marraskuun makoilu- ja kamarikonserttiohjelmat.
- Graupnerin suhde näihin soittimiin kertoo paljon tuon ajan Saksan musiikillisesta hengestä: silloin tutkittiin ja kokeiltiin innokkaasti uusia soittimia ja etsittiin uusia sävyjä. Säveltäjät olivat kiinnostuneista uusista sointiväreistä, ja esimerkiksi sävellajit harkittiin tarkkaan. Graupner sävelsi kollegoilleen, joiden kyvyt ja luonteet hän tunsi hyvin, Kaakinen-Pilch kertoo. - Siksi kappaleissa on myös hassuttelua ja vitsejä, ja jotkut ovat jopa muotokuvia soittajistaan.
Musiikillinen huumori leimaa kappaleita ylipäätään: Graupnerin kokeilevuus oli ennen kaikkea luovaa leikkiä, muotojen, sävyjen ja soitinyhdistelmien suomien mahdollisuuksien tutkimista.Fibon kamariyhtyettä johtaa Sirkka-Liisa Kaakinen-Pilch ja ohjelmassa on Graupnerin, Vivaldin, Telemannin ja Zachowin sävellyksiä.
Su 25.11. Musiikkitalon konserttisali ja aulat, Helsinki
CONCERTO GROSSO - Suuri soitto
Klo 15.00 PLAY Suuri leikki -lastenkonsertti
Klo 16-18 Suuri aulatapahtuma
Klo 18.00 Iltakonsertti
YLI 300 MUUSIKKOA BAROKKISPEKTAAKKELISSA -mestarit ja kisällit vauhdissa!
"Kun ensimmäisen kerran kuulin valtavasta FIBO-projektista, ihmettelin miksi sanaa ”valtava” painotettiin. Kun projekti nyt on jo hyvässä vauhdissa, tajuan miksi sanat mammuttimainen ja valtava liitettiin siihen. Minimalismin ja täydellisyyden ystävänä sulattelen yhä ajatusta monesta sadasta muusikosta yhtä aikaa Musiikkitalon lavalla. Se on joko menestys tai katastrofi. Riskejä on kuitenkin otettava, sillä ilman niitä ei synny mitään mainittavaa. Ja tästä projektista on hyvin luultavasti tarkoitus tulla mainittava." Anna-Maria Viksten, 14 v
Barokkimusiikki levittäytyy Musiikkitaloon monin tavoin kun Suomalainen barokkiorkesteri, Sibelius-Akatemia, Metropolia AMK sekä Itä- ja Länsi-Helsingin Musiikkiopistot yhdistävät voimansa tapahtumassa, jossa isot ja pienet, mestarit ja kisällit musisoivat yhdessä ja erikseen kuin Corellin jättiorkesterissa Roomassa. Pääkonserteissa soitetaan Vivaldin, Muffatin, Purcellin, Lullyn ja tietenkin Corellin sävellyksiä.
Lastenkonsertissa seikkailee rasavilli prinsessa Matilda, jonka on aika opetella hovitanssin askeleet. Hulina käy myös aulatapahtuman eri pisteissä: Torilla voi kokeilla vaikkapa miekkailua, tanssiaskelia ja cembalonsoittoa. Hovissa kuullaan kamariyhtyeiden renessanssi- ja barokkiesityksiä samalla kun toisaalla ihmetellään, mitä näkökulmia barokkisoittimiin tuo live-elektroniikka.
CONCERTO GROSSO YHDISTÄÄ TAITURIT JA OPPILAAT
Kaikki tiet veivät Roomaan jo barokin aikaan. Sinne vaelsi 1680-luvun alussa myös Salzburgin tuomiokirkon urkuri Georg Muffat. Hän sai kuulla ”taitavan Arcangelo Corellin suurella soitinkokoonpanolla erittäin täsmällisesti esittämää musiikkia”, jota hän kuunteli ”suurella ilolla ja ihmetyksellä”. Kardinaali Ottobonin palkkalistoilta on selvinnyt, että Corellin orkesterissa saattoi erityistilanteessa olla jopa 150 muusikkoa. Muffat innostui saman tien itsekin kokeilemaan uutta säveltämisen tapaa, concerto grossoa, ja julkaisemansa kokoelman esipuheessa hän antaa soitinnukseen seuraavat ohjeet:
”Näitä kappaleita voi soittaa vaikka kolmisin, kahdella viululla ja yhdellä violoncinolla (kontrabassolla) tai bassogamballa. Mikäli käytettävissäsi on suurempi määrä muusikoita, voit miehittää suuren kuoron eli concerto grosson soitinryhmistä ensimmäisen ja toisen viulun, alttoviulun ja sellon sekä harkintasi mukaan basson useammalla soittajalla. Pikku kuoroon eli tertsettiin, jollaiseksi concertino on ehdottomasti ymmärrettävä, valitse sen sijaan vain kolme parasta viulistia, ja he pääsevät parhaiten oikeuksiinsa vain urkurin tai teorbistin säestäminä. Mikäli sinulla vielä on muusikoita, jotka puhaltavat kauniisti ranskalaista oboeta tai skalmeijaa, voit valita heistäkin mukaan kaksi parasta, samoin hyvän fagotistin, mikäli käytät sellaisia sävellajeja tai transponoit sävellajeihin, joissa mainitut soittimet toimivat hyvin.”
Lue lisää Concerto Grosson kehityksestä: www.fibo.fi/suuri-soitto
SUOMALAISEN BAROKKIORKESTERIN JOULUKUU
takaa torellisen kardemummantuoksuisen joulun eri puolilla kotimaata
Ti 11.12. klo 19.00 Oulunsalon kirkko
Ke 12.12. klo 19.00 Taivalkosken kirkko
To 13.12. klo 19.00 Kuusamon kirkko
Pe 21.12. klo 18.00 Pyhän Laurin kirkko, Vantaa
Corelli - Torelli - Vivaldi - Händel - Antonacci
Antti Tikkanen, johtaja/konserttimestari
Essi Luttinen, mezzosopraano
Tervetuloa konsertteihin!
www.fibo.fi
Laura Kajander
040-8210651
SUOMALAINEN BAROKKIORKESTERI
Elävä, raikas, ennakkoluuloton…
Suomalainen barokkiorkesteri on periodisoittimien soittamiseen erikoistunut orkesteri. Periodisoitinten soittaminen tarkoittaa kunkin ajan esityskäytäntöihin ja soittimistoon syvällistä perehtymistä. Tärkeimpänä piirteenä on kuitenkin elävä, raikas ja ennakkoluuloton tapa suhtautua uusin mielin vanhaan musiikkiin.
Musiikkia…
Orkesteri soittaa musiikkia 1600-luvulta varhaisromantiikkaan asti. Ohjelmiston ytimessä on barokkimusiikki barokin ajan soittimilla esitettynä. Klassisen ja varhaisromanttisen ohjelmiston esittäminen puolestaan vaatii toisenlaista soittimistoa ja mahdollistaa jälleen uusia musikaalisia ilmaisutapoja. Uusia näkökulmia vanhoihin soittimiin saadaan myös esittämällä barokkisoittimille sävellettyä uutta musiikkia kuten tilausteoksia Suomalaiselle barokkiorkesterille.
Valtakunnallinen vaikuttaja...
Suomalainen barokkiorkesteri on esiintynyt Suomen tärkeimmillä musiikkijuhlilla. Nykyisin sen kannatusyhdistys hallinnoi myös omaa barokkifestivaalia, Vantaan musiikkijuhlia. Valtakunnallinen toiminta kattaa vuosittain kymmeniä paikkakuntia, joilla järjestetään niin konsertti- kuin koulutustoimintaa. Makoilukonsertit, kotikonsertit, laitoskonsertit ja erilaiset tempaukset täydentävät tarjontaa. Orkesterin nettisivut toimivat laajentuvana barokkimusiikin tietopankkina.
Kansainvälisiä ja kotimaisia taitureita...
Uusia vaikutteita orkesteri saa lukuisten taiteilijavieraiden kautta. Lähiaikojen vierailijoista mainittakoon Sirkka-Liisa Kaakinen-Pilch, Georg Kallweit, Topi Lehtipuu, Hannu Lintu, Sandrine Piau, Karina Gauvin, Juha Kangas, John Storgårds, Aleksei Lybimov, Piia Komsi, Wolfgang Gaisböck, Andres Mustonen, Björn Colell, Alfredo Bernardini, Marianne Beate Kielland, Arttu Kataja, Erich Hoeprich...
Ennätyksellinen vuosi 2011:
Suomalaisen barokkiorkesterin kannatusyhdistyksen kautta järjestetyssä toiminnassa oli yleisöä ennätykselliset 27.000 henkeä! Konsertti- ja projektimäärä oli 123 ja toimintaa järjestettiin yli 20 paikkakunnalla. Kiitämme antoisasta yhteistyöstä kumppaneitamme koko maassa!
© Koodiviidakko Oy - Y-tunnus 1939962-1