Etusivu » Tiedotteet » Koulutus » Studerande marscherar mot nedskärningar i studiestödet

Suomen opiskelijakuntien liitto - SAMOK ry

Studerande marscherar mot nedskärningar i studiestödet

Pressmeddelande.
Publicerad: 08.03.2016 kl. 10:22
Utgivare: Suomen opiskelijakuntien liitto - SAMOK ry

8.3.2016

Studentorganisationerna arrangerar en demonstration mot nedskärningarna i studiestödet onsdag 9.3 i Helsingfors. Demonstranterna samlas på Senatstorget kl. 13. Därifrån marscherar går demonstrationståget via Alexandersgatan och Mannerheimvägen mot Medborgartorget.

På Senatstorget och Medborgartorget finns separata tält för pressen. Finlands studerandekårers förbund – SAMOKs ordförande Jemi Heinilä och Finlands studentkårers förbund FSF:s ordförande Heikki Koponen finns på plats för att svara på frågor och fotografering.

Presstältet är öppet kl. 12.30–13.15 på Senatstorget och kl. 14.15–15.15 på Medborgartorget. I tältet serveras kaffe och te.

Den officiella evenemangssidan för demonstrationen finns på Facebook.

#studiestöd #opintotuki #koulutuslupaus #utbildningslöfte

Mer information:

Iiris Niinikoski, kommunikationsninja (FSF), tfn 041 515 2228, iiris.niinikoski@syl.fi
Henna Sihvonen, informatör (SAMOK), tfn 050 389 1016, henna.sihvonen@samok.fi

Förbundet för studerandekårer vid yrkeshögskolorna i Finland

SAMOK är yrkeshögskolestuderandes självständiga, landsomfattande, oberoende intressebevaknings- och serviceorganisation. SAMOK för fram studerandes intressen och synpunkter till statsförvaltningen och andra samarbetspartner samt ordnar olika tjänster, erbjudanden, informationsmaterial och utbildningstillfällen åt de studerande. Studerandekårer som ingår i SAMOK har sammanlagt cirka 59 000 medlemmar och dom representerar över 140 000 yh-studerande.