Etusivu » Tiedotteet » Koulutus » Souli: Koulutus on puolueille pakkopullaa

Souli: Koulutus on puolueille pakkopullaa

Julkaistu: 01.04.2015 klo 13:22
Julkaisija: Kansanvalistusseura

Koulutus on puolueille pakkopullaa, joka pitää mainita, koska koulutuksen mallimaan maine niin vaatii. Näin tulkitsee vaaliohjelmia aikuiskasvatustieteen professori Jyri Manninen.

Hän arvioi Soulin pyynnöstä vaaliohjelmat koulutuksen kannalta.

Osaaminen on kehnoa

Linjapapereissaan puolueet lämmittävät vanhoja ideoita uusina, katsovat koulutusta pintapuolisesti ja kapeasti tai ajavat vain omien äänestäjien asioita. Koulutusosaaminen on heikkoa: Mannisen puolueille antamien kouluarvosanojen keskiarvo jää alle nelosen.

Vaaliohjelmista kuultaa edellisen hallituksen tavoite nostaa Suomi koulutuksen huipulle vuoteen 2020 mennessä, peruskoululaisten Pisa-menestyksen kirittämänä. Aikuiskoulutusta tarvitaan, jotta ihmiset saavat töitä ja Suomi menestyy globaalissa kilpailussa. Omaehtoiselle oppimiselle on niukasti sijaa.

Arvomaailma erottaa

Arvoerot ovat selvimmillään puoluekartan äärilaidoilla. Keskittämisen ja kilpailun uusliberaali koulutuspolitiikka on vahvinta kokoomuksella, kun vasemmiston tavoite on päinvastainen.

– Vihreitä ja sosiaalidemokraatteja on hankala sijoittaa arvokartalle, koska sanat ohjelmissa ja teot hallituksessa eivät korreloi. Keskusta haluaa selvimmin turvata koulutuksen alueellisen saavutettavuuden, Itä-Suomen yliopistossa työskentelevä Manninen sanoo.

Siihen puolueilla ei ole vastausta, miten kehittämisideat rahoitetaan. Viime hallituskaudella koulutuksesta leikattiin 1,7 miljardia euroa. Vapaan sivistystyön vaalipaneeleissa ehdokkaat ovat olleet yksimielisiä siitä, että koulutuksesta ei enää säästetä.

Lue Soulin vaalijutut:

Souli on maksuton verkkomedia sille, jota kiinnostaa oppiminen työnä tai harrastuksena. Seuraa mediaa

Lisätiedot: päätoimittaja Tapio Kujala, tapio.kujala@kvs.fi, 0400 436 690

KANSANVALISTUSSEURA – Tilaa sivistykselle. Rakennamme oppivan elämäntavan yhteiskuntaa. Julkaisemme, koulutamme ja vaikutamme, Suomessa ja maailmalla.