Etusivu » Tiedotteet » Koulutus » SONK: Opiskelija ei ole tuotantoväline

Julkaistu: 16.11.2014 klo 21:32
Julkaisija: Sosialidemokraattiset Opiskelijat - SONK ry

Julkilausuma 16.11.2014

Sosialidemokratiset opiskelijat SONK ry:n liittokokous vaatii, että Suomen koulutuspolitiikassa sivistys tulee ennen rahapussin kilinää.

Idearikas yhteiskunta tarvitsee moninaisia osaajia. Korkeakoulu ei ole tuotantolinja. Sen ei ole tarkoitus tuottaa opiskelijoita liukuhihnalta jokaisen firman tarpeisiin. Koulutuksen tavoitteena tulee olla toimiminen tasa-arvon ja kehityksen mahdollistajana.

Korkeakoulutuksen tehtävä on tarjota opiskelijalle eväät kriittiseen ajatteluun, itsensä ja ympäröivän yhteiskunnan kehittämiseen sekä uuden luomiseen. Näihin tavoitteisiin ei päästä, jos yksisilmäisesti paimennetaan opiskelijoita vain siihen suuntaan, mihin markkinat milloinkin uutta työkarjaa kaipaavat.

Suomen koulutusjärjestelmää tulisikin kehittää siten, että sivistys palautettaisiin keskiöön. Demokratia-, ihmisoikeus- ja globaalikasvatuksen tulee kuulua kaikkien oppiaineiden opetukseen, elämänkatsomustiedon opetuksen tulee olla pakollista kaikille ja koulutuksen rahoitusjärjestelmä ei saa olla talous- ja työvoimapolitiikalle alisteinen.

SONK kannattaa erilaisia yhteistyökokeiluja, joissa opiskelijat saavat tuntumaa työelämään ja jossa korkeakoulujen sekä liike-elämän väliltä voidaan hakea synergiaetuja, mutta koulutuksen alistaminen yritysten intresseille on osaajayhteiskunnalle turmionpolku.

Pikkupohattojen tehtävä ei voi eikä saa olla suomalaisten kansainvälisesti merkittävimmän ja tasa-arvoistavimman resurssin käytön määrittely.

Lisätietoja,

Anette Karlsson, puheenjohtaja