Etusivu » Tiedotteet » Koulutus » SONK: Lukukausimaksut taloudellisesti järjettömiä

Sosialidemokraattiset Opiskelijat - SONK ry

SONK: Lukukausimaksut taloudellisesti järjettömiä

Julkaistu: 11.03.2014 klo 08:00
Julkaisija: Sosialidemokraattiset Opiskelijat - SONK ry

Sosialidemokraattiset Opiskelijat - SONK ry tyrmää opetusministeriön ehdotuksen lukukausimaksujen käyttöönotosta EU- ja ETA-maiden ulkopuolisille opiskelijoille. Helsingin Sanomat uutisoi eilen (10.3.), että opetusministeri Krista Kiuru aikoo edistää koulutusviennin selvitysryhmän (2013) ehdotuksia lukukausimaksuista kevään kehysriihessä.

- Jos keskustelu koulutusviennistä juuttuu lukukausimaksuihin voimme unohtaa liiketoiminnan mahdollisuudet. Lukukausimaksut aiheuttavat vääjäämättä myös sen, että EU- ja ETA-maiden ulkopuolelta tulevien opiskelijoiden määrä romahtaa, jolloin taloudellinen hyöty jää saamatta, toteaa puheenjohtaja Anette Karlsson.

Vain kansainväliset huippuyliopistot ovat kyenneet tekemään voittoa lukukausimaksuilla. Muissa korkeakouluissa, mm. Ruotsissa ja Tanskassa, lukukausimaksuista saadut tuotot ovat menneet hallintoon, stipendien rahoittamiseen ja mainostamiseen.

- Mikäli Suomeen ei tule ulkomaalaisia opiskelijoita, ei heitä myöskään jää työskentelemään tai perustamaan perhettä ja täydentämään kotimaista heikkoa hedelmällisyyttä. Lukukausimaksut tulevat yhteiskunnalle kalliimmiksi kuin maksuton koulutus. Lisäksi maksut ovat yhteiskuntamme perusarvojen vastaisia, murahtaa varapuheenjohtaja Pekka Tuuri.

Suomeen tulevalla ulkomaalaisella opiskelijalla tulee olla tilillään vähintään 6 720 euroa, muuten hän ei saa oleskelulupaa. Ulkomaalaiset opiskelijat eivät ole oikeutettuja suomalaiseen opintotukeen.

Lisätietoja,

Anette Karlsson, puheenjohtaja