Etusivu » Tiedotteet » Koulutus » Seniorit vapaaehtoistyöntekijöinä Omnian ammattiopistossa

Omnia

Seniorit vapaaehtoistyöntekijöinä Omnian ammattiopistossa

Julkaistu: 04.03.2015 klo 10:12
Julkaisija: Omnia

Omnian ammattiopistossa on alkanut vapaaehtoistyöntekijöiden pilottikokeilu. Vapaaehtoiset ammattiopiston arkeen -pilotissa seniorit osallistuvat nuorten koulupäivään olemalla läsnä välituntien aikana.

Pilotin suunnittelu on tehty yhteistyössä Kirkkohallituksen kanssa. Pohjalla oli haastattelututkimus, jonka tuloksissa nousi esille nuorten tarve aikuisen kohtaamiseen. Nuoret kertoivat puhuvansa elämästään ja asioistaan mieluummin koulun ulkopuoliselle henkilölle mm. leimautumisen pelon vuoksi, ja kokevat aikuisen läsnäolon lohduttavaksi – se tuo turvaa ja lämpöä kovaan opiskelutahtiin.

Pilotin 9 vapaaehtoista valittiin lehti-ilmoitusten ja haastattelujen avulla. Seniorit koulutetaan ja perehdytetään tehtävään ja he aloittavat Omniassa viikolla 11. Taustaltaan he ovat eri ammattiryhmien edustajia.

kehittämispäällikkö Oihonna Vilhu, Omnia, p. 050 326 4806

Omnia on monialainen ja suuri ammatillisen koulutuksen järjestäjä. Vuosittain Omniassa osallistuu ammatilliseen koulutukseen yli 10 000 oppijaa, joista perustutkintokoulutuksessa on noin 5000. Vapaan sivistystyön kursseilla kävijöitä on vuosittain yli 50 000 ja kursseja on noin 3000. Aikuislukiossa oppijoita on reilu 2000.

Espoon seudun koulutuskuntayhtymä Omnian jäsenkunnat ovat Espoo, Kauniainen ja Kirkkonummi. Omnialla on merkittävä rooli ammatillisen koulutuksen alueellisessa ja valtakunnallisessa kehittämisessä. Kansalliset ja kansainväliset yhteistyö- ja sidosryhmäverkostot ovat laajat.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki