Etusivu » Tiedotteet » Koulutus » Satoja pitkäaikaistyöttömiä työllistetty

Satoja pitkäaikaistyöttömiä työllistetty

Julkaistu: 01.04.2015 klo 14:00
Julkaisija: Sotainvalidien Veljesliitto ry

Sotainvalidien Veljesliiton Avustajatoiminta -hanke työllisti vuonna 2014 yhteensä 525 pitkäaikaistyötöntä. Heistä samanaikaisesti työskenteli keskimäärin 320 avustajaa. Avustajista noin puolet oli yli 50-vuotiaita työntekijöitä. Avustajat suorittivat samalla kotipalvelutyön ja sosiaalialan opintoja, ja paransivat näin työmarkkinavalmiuksiaan.

Avustajien palvelua sai viime vuonna 7 097 sotiemme veteraanien asiakastaloutta. Yhteensä apua annettiin yli 250 000 työtuntia.

-          Apu on kotipalvelun kaltaisia pieniä työtehtäviä ilman kiirettä. Apu on juuri sitä, mitä vanhukset eniten tarvitsevat. Samalla mahdollistamme kotona käyvien hoitajien keskittymisen hoidollisiin tehtäviin, summaa projektijohtaja Eija Kilgast.

Avustajatoiminta-hanke tukee kunnallista kotihoitoa ja auttaa kuntia työllistämistavoitteiden täyttämisessä.

-          On tärkeää, että myös vähäisemmällä koulutuksella kyetään työllistymään. Avustajat ovat kokeneet työn palkitsevana, ja ovat halunneet jatkaa alalla, Kilgast sanoo.

Avustajatoiminta eroaa muista vastaavista työllistämishankkeista korkealla jatkotyöllistymis- ja koulutusprosentilla. Moni avustajista jatkaa esim. henkilökohtaisen avustajan tehtävissä vammaispalvelupuolella.

-          Meillä noin 40 % löytää avustajajaksonsa jälkeen työ- tai koulutuspaikan. Vastaavissa hankkeissa osuus on jopa alle 10 %, Kilgast kiittelee.

Tulevaisuudessa Avustajatoiminta-hanke on vaarassa. Vuodenvaihteen palkkatukiuudistuksen myötä henkilön täytyy olla 300 päivää työmarkkinatuella, jotta hänet voidaan työllistää. Lisäksi TE-toimistojen tarveharkinta on kiristynyt määrärahojen vähyydestä johtuen, eikä TE-toimistoissa ehditä etsimään sopivia työttömiä. Näin avustajien löytyminen on entistä haasteellisempaa, vaikka työttömiä on entistä enemmän.

Avustajatoiminnan projektipäällikkö

Eija Kilgast

eija.kilgast@sotainvalidit.fi

Katso, kuinka monta pitkäaikaistyötöntä alueellasi työllistettiin viime vuoden aikana ja kysy tarkemmin, mitä heille nyt kuuluu!

www.avustajatoiminta.fi

www.avustajatoiminta.fi/aluehankkeiden_yhteystiedot

Edellä käyden - vammoista huolimatta.

Sotainvalidien Veljesliitto on vuonna 1940 sotainvalidien itsensä perustama veteraani- ja vammaisjärjestö. Sen tavoitteena on pitää huolta sotainvalideista sekä heidän puolisoistaan ja leskistään.

Lue lisää www.sotainvalidit.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon