Etusivu » Tiedotteet » Koulutus » SAMOK ja SYL vetoavat maan hallitukseen: Pitäkää opiskelijoille antamanne lupaukset

Suomen opiskelijakuntien liitto - SAMOK ry

Julkaistu: 29.08.2013 klo 17:32
Julkaisija: Suomen opiskelijakuntien liitto - SAMOK ry

Suomen ammattikorkeakouluopiskelijakuntien liitto - SAMOK ry ja Suomen ylioppilaskuntien liitto (SYL) ry seuraavat äärimmäisen huolestuneena budjettiriihestä kantautuvia huhuja ja uutisia. Näyttää siltä, että opiskelijoille keväällä annetut lupaukset opintotuesta ovat tyhjää ilmaa.

“Helsingin Sanomat uutisoi, että opintotuen kestoa lyhennettäisiin merkittävästi nykyisestä 55 kuukaudesta. Samalla annettiin ymmärtää, että opintotukeen käytettävät rahat järjestellään uudella tavalla. Kertomatta jätettiin, mitä tämä tarkoittaisi opintotuen rakenteelle. Myllätäänkö opiskelijoiden koko toimeentulojärjestelmä?” kysyy SYL:n puheenjohtaja Marina Lampinen.

“Viimeksi kevään kehysriihessä tehtiin opintotukea koskevia muutoksia. Samalla hallituksesta luvattiin, että tukea ei enää heikennetä. Keväällä tehdyt uudistukset eivät ole vielä edes ehtineet voimaan, kun uusia jo suunnitellaan. Ei näin lyhytjänteistä politiikkaa voi tehdä!” SAMOKin puheenjohtaja Mikko Valtonen jyrähtää.

Opintotukilaki säädettiin vuonna 1992. Sen jälkeen lakia on muutettu keskimäärin 2,5 kertaa vuodessa. Minkä muun väestöryhmän toimeentulo on samalla tavalla koko ajan muutoksen alla?

“Hallitus, pitäkää opiskelijoille antamanne lupaukset! Opintotukiajan lyhentämisellä ei ole toivotunlaisia vaikutuksia. Ainoat seuraukset ovat joko useammin keskenjääneet opinnot tai opiskelijoiden lisääntynyt työssäkäynti. Muutos ei myöskään käytännössä nosta opintotuen tasoa lainkaan. Miksi tehdä uudistuksia, jotka heikentävät opiskelijoiden tilannetta ennestään tuomatta mitään hyötyjä?” puheenjohtajat lopettavat.

Suomalaisten opiskelijoiden toiveet ovat budjettiriiheen kokoontuneessa hallituksessa. Kyse ei ole vain siitä, mitä käy opiskelijan toimeentulolle. Kyse on myös siitä, voivatko opiskelijat enää koskaan luottaa poliitikkojen sanaan.

Mikko Valtonen (SAMOK), etunimi.sukunimi@samok.fi, 050 389 1000
Marina Lampinen (SYL), etunimi.sukunimi@syl.fi, 044 906 50007

Suomen ammattikorkeakouluopiskelijakuntien liitto – SAMOK ry

Olemme ammattikorkeakouluopiskelijoiden itsenäisesti hallitsema valtakunnallinen, sitoutumaton ja riippumaton edunvalvonta- ja palvelujärjestö. Huolehdimme opiskelijoiden näkemysten saattamisesta valtionhallinnon ja muiden yhteistyötahojen tietoon sekä järjestämme opiskelijoille erilaisia valtakunnallisia palveluja ja alennuksia. SAMOKiin kuuluvilla opiskelijakunnilla on yhteensä noin 59 000 jäsentä. Kaiken kaikkiaan edustamme noin 140 000 ammattikorkeakouluopiskelijaa.